Kommune-Norge svikter på nett

Mange kommuner kommer svært dårlig ut i tjenester på nett, ifølge en forbrukerundersøkelse.

Moderniseringsminster Morten Andreas Meyer vil ha Norge på topp i verden på digitale tjenester, men det er åpenbart en lang vei å gå.

Forbrukerrapporten og Forbrukerrådet har undersøkt nettjenester i samtlige norske kommuner, og mange kommuner får strykkarakter.

Det er Meldal kommune som kommer best ut med 36 av 40 mulige poeng i vurderingen av kommunenes nettsider.

Alle bydeler i Oslo, med unntak av St. Hanshaugen, får mer enn to tredeler av mulig toppscore. Det innebærer godkjent-stempel fra Forbrukerrådet.

Best i Oslo er nettsidene til bydelene Bjerke, Vestre Aker, Sagene, Østensjø og Nordre Aker, alle med 30 poeng.

Derimot får bydel St. Hanshaugen bare 25 poeng, og 116. plass.

Webredaktør Thor Kristian Gjørven forteller til Dagsavisen at Oslo kommune bare i løpet av en måned har nesten 750.000 besøkende på nettsidene. I fjor var det over 30 prosent som søkte om barnehageplass via Internett. Og det kommer stadig flere interaktive tilbud.

Til toppen