Et utvalg av applikasjonene som RIM mener er tilstrekkelig med plaster på såret for brukerne, etter tre døgns nedetid.

Kompenserer nedetid med gratis apps

Etter tre døgn uten e-post, tilbys Blackberry-kunder apps for 100 dollar.

Torsdag kveld norsk tid kunne RIM (Research in Motion) melde at deres Blackberry-tjenester er tilbake i normal drift, etter brudd og forsinkelser gjennom tre døgn i Europa, Midtøsten, India og Afrika, halvannet døgn i Latin Amerika og Canada, og ett døgn i USA. Problemene rammet e-post, internettilgang og lynmeldinger. Forbrukere ble rammet i større grad enn bedrifter, siden store bedrifter med mange Blackberry-brukere som regel har egne Blackberry-servere.

    Les også:

RIM meldte om vedvarende oppetid gjennom hele fredag. Det er ikke meldt om problemer i helgen.

– Vi ber om unnskyldning for bryet, og takker dere for deres tålmodighet, heter det i en uttalelse fra RIM til kundene.

I dag kunngjør RIM at de tilbyr kundene mer håndfast plaster på såret: Gratis tilgang til «premium apps» med «en samlet verdi på over 100 amerikanske dollar».

Applikasjonene skal gjøres tilgjengelig de kommende ukene. Tilbudet blir stående til nyttår.

Dette er applikasjonene som per i dag inngår i tilbudet (RIM lover at flere vil komme):

  • SIMS 3 – Electronic Arts
  • Bejeweled – Electronic Arts
  • N.O.V.A. – Gameloft
  • Texas Hold’em Poker 2 – Gameloft
  • Bubble Bash 2 – Gameloft
  • Photo Editor Ultimate – Ice Cold Apps
  • DriveSafe.ly Pro – iSpeech.org
  • iSpeech Translator Pro – iSpeech.org
  • Drive Safe.ly Enterprise – iSpeech.org
  • Nobex Radio™ Premium – Nobex
  • Shazam Encore – Shazam
  • Vlingo Plus: Virtual Assistant – Vlingo

Bedriftskunder vil dessuten få én måned med gratis teknisk support.

Mike Lazaridis, den ene av RIMs to likestilte toppsjefer, har denne kommentaren:

– Vårt globale nettverk støtter kommunikasjonsbehovet til mer enn 70 millioner kunder. Vi setter virkelig pris på vår forbindelse med våre kunder. Vi har arbeidet hardt for å vinne deres tillit gjennom de siste tolv årene, og vi forplikter oss til å tilby den høye påliteligheten de forventer, i dag og i framtiden.

På papiret virker kompensasjonen storsinnet. Hvis 70 millioner kunder gis 100 dollar hver, kommer regningen totalt på 7 milliarder dollar. Det er over 20 ganger RIMs nettooverskudd i siste kvartal.

I tillegg til problemene nedetiden har skapt, har Blackberry-brukere klaget over for dårlig informasjon fra RIMs side. Gjennom blogger og sosiale medier har mange truet med å bytte til telefoner som støtter seg til vanlige teleoperatørtjenester.

Hvor mange vanlige mobiloperatører ville kompensert for tre døgns nedetid med noen spill og et utvalg mer eller mindre nyttige apps? Særlig når noen av dem, for eksempel drivesafe.ly – en app som lar deg tale inn tekstmeldinger mens du kjører bil – er gratis for iOS og Android?

Til toppen