Komplett bare på nett - kutter butikker

E-handelsselskapet Komplett og toppsjef Eric Sandtrø selger unna de seks fysiske Komplett Data-butikkene selskapet eier, og blir dermed et rendyrket nettselskap.

I en børsmelding skriver Komplett ASA i dag at alle fysiske butikker i Komplett Data selges til et nystiftet selskap. Dette selskapet skal eies med 53 prosent av seks ledende ansatte i butikkjeden og 47 prosent av Komplett ASA.

Salget vil skje med regnskapsmessig virkning fra 1. januar 2003.

Bakgrunnen for transaksjonen er et ønske om sterkere fokusering for både butikkjeden og e-handelsdelen i Komplett. Nå blir det børsnoterte Komplett et helstøpt internettselskap, skriver digi.nos søsterpublikasjon iMarkedet.

Butikkjeden omsatte i 2002 for 173,9 millioner kroner med et driftsresultat på 6,1 millioner kroner. Dette utgjorde 13 prosent av Kompletts samlede omsetning og 9 prosent av driftsresultatet, og andelen er avtagende.

Det er avtalt en kjøpesum på 13 millioner kroner, samt et treårig omsetningsavhengig beløp på én million kroner per år. 10 millioner kroner forfaller én måned etter inngåelse av endelig avtale.

Den nye butikkjeden vil får nytt utseende og nytt navn. I løpet av andre kvartal 2003 vil butikkjeden skifte navn fra Komplett Data, opplyser selskapet. Det nye navnet offentliggjøres ved kjedens relansering.

I dag består Kompletts butikkjede av seks butikker i fem byer: Oslo (sentrum og Stovner), Bergen, Trondheim, Tønsberg og Sandefjord.

Butikken i Sandefjord vil bli nedlagt i løpet av mai 2003, skriver iMarkedet.

Les flere IT-økonomisaker hos iMarkedet.

Til toppen