Komplett brer seg ut av IT-markedet

Komplett-sjef Eric Sandtrø utvider i det stille med stadige nye typer varer, både for private og bedrifter.

Antallet norske nettbutikker er egentlig ikke så veldig stort og mange slåss om det samme IT-markedet. Komplett er størst, men vokser ikke lengre i rakett-tempoet man gjorde tidligere.

For å vokse videre, sprer derfor Komplett-sjef Eric Sandtrø seg ut til nye markeder der han møter mange tradisjonelle typer butikker. Men han nekter for at han har planer om å bli Norges svar på Amazon, en nettbutikk som begynte med bøker og som nå selger nesten alle typer produkter.

Komplett har utvidet ganske i det stille og har ikke markedsført sine ikke-IT-produkter spesielt godt: De ligger skjult under en den runde betegnelsen «Hjem og fritid» på menyen over forskjellige IT-produkter.

– Vi har forsøkt å se på hva slags varer hovedkundegruppen vår, unge menn, ellers trenger. Vi skal ikke selge alt mulig rart, sier Sandtrø til digi.no.

Han påpeker at konkurransen i IT-markedet er knallhard og at mange av de nye varegruppene har bedre marginer enn mye innen IT.

Helt rendyrket er ikke denne strategien. For en rekke bedrifter handler også på Komplett, og de har begynt å kjøpe de nye produktene.

– Vi begynte forsiktig og ble etter hvert litt overrasket av at bedrifter kjøpte produkter som brødrister og verktøy hos oss. Men mange bedrifter ønsker å redusere antall leverandører, og når de allerede handler IT-utstyr hos oss, har de også begynt å kjøpe andre ting.

I det siste har derfor Komplett føyd til nye varegrupper spesielt siktet mot bedriftsmarkedet. Nettbutikken fører nå hele utvalget av Savo kontorstoler, inkludert toppmodellene til nesten 10 000 kroner. I tillegg har man innført kategorier som skrivebordslamper og store bordkalkulatorer.

Nettbutikken har også innført flere nye typer varer som mikrobølgeovner, luftkompressor-verktøy og analoge spillprodukter, særlig innen poker.

Til toppen