Komplett.no møter større konkurranse

Komplett er størst, men nettbutikken MPX.no skyter fram i rekordfart.

Komplett er den soleklart største nettbutikken i Norge, men MPX.no (Micro Parts Xpress) puster konkurrenten tettere i nakken. En oversikt over Norges 100 største IT-selskaper, viser at MPX.no var det selskapet i fjor som hadde den største prosentvise veksten fra 2002 til 2003 med 300 prosent.

Komplett.no var en vekstkomet i flere år, men i år har selskapet slitt med fallende salg, primært fordi man innførte et nytt IT-system. Komplett viste likevel en oppgang i forrige måned med en omsetning på 162,6 millioner kroner. Dette er en oppgang fra 152,4 millioner kroner sammenlignet med samme måned i 2003.

Til sammenligning har MPX gått fra en omsetning siden starten i 2002 fra 39 millioner til 166 millioner i 2003 og en forventet omsetning på 210 millioner i år, skriver Finansavisen.

MPX tror veksten fortsetter inn i 2005, og skal fokusere mer på bedriftsmarkedet, skriver Finansavisen. Prognosene for neste års omsetning er 303 millioner kroner.

MPX har også hatt en solid økning i antall unike besøkende per måned. I 2004 var snittet på 210.000 personer mot 70.000 personer i 2002. I 2005 er målet 305.000 unike besøkende per måned.

En tilpasning til bedriftsmarkedet skal blant annet realiseres gjennom et effektivt logistikkverktøy for kundene.

Til toppen