Kompletts superrobot skaper kaos

Komplett sliter med sen levering av varer, og den nye super-roboten får skylden.

Nordens største IT-butikk på nett, Komplett, har vokst i rakettfart og har store planer om å fortsette å vokse.

Dette skal blant annet skje gjennom lager-roboter som har kostet Komplett 33 millioner kroner. I stedet for tradisjonelle hyller, kjører robotene rundt på toppen av lageret på et ruteformet skinne-nett og heiser kasser med varer opp og ned . Dette er mulig fordi et avansert IT-system holder rede på kassene. I en kasse ligger det for eksempel to typer minnebrikker eller én type grafikkort.

- Vi skal doble omsetningen i løpet av få år. En av våre største utfordringer er lageret, og vi ser for oss store besparelser fra 2008 på denne løsninger. Mange her har jobber som kun dreier seg om å plukke på lageret, fortalte finansdirektør Gyrid Skalleberg til digi.no i januar.

    Les også:

Men nå viser det seg at den kostbare og supermoderne lagerfunksjonen slett ikke klarer å ta seg av Kompletts mange logistikkfunksjoner.

digi.no har mottatt flere tips, der kunder klager på manglende eller sen levering:

Hei. Det har den siste tiden vært et stort problem hos Komplett i forbindelse med omlegging av deres lager. Dette gjelder behandlingstiden fra ordre er registrert og til den endrer status fra «åpent» til «plukkliste».

Helt konkret så la jeg inn min siste ordre hos Komplett tirsdag 21.08 rundt kl 23:00 Den stod forstatt som «åpen» for en halvtime siden når jeg ringte support. Dette nærmer seg jo snart 3 uker (for de med best.dato 15.08) Dette fikk meg til å kansellere ordren og se meg om etter en annen leverandør.

Kanskje på tide å skrive litt om Kompletts manglende evne til å levere varer? Plasserte en ordre hos dem 28. august, den står fremdeles som «åpen» med forventet sendingsdato 28. august (!?). Ringte dem på fredag 31. og fikk beskjed om at de forventet at de skulle kunne levere i løpet av helga. Det har jo ikke skjedd.

Komplett forklarer forsinkelsene med innføring av de nye lager-robotene. Nettbutikken er nå midt i en konvertering mellom gamle og nye systemer. Det nye systemet antas å være i full drift ut over i uke 37, står det på Kompletts hjemmeside.

Komplett nevner også det dårlige sommerværet i sør som en annen faktor som kan ha bidratt til dagens situasjon.

Før Komplett fusjonerte med MPX, ble pakkerekorden satt fra 19. til 20. desember i fjor. Da ble det sendt ut 8000 pakker fra Sandefjord, som innebærer 1 ordre hvert 13. sekund. På det mest hektiske var rekorden en pakke hvert 8. sekund.

Påtroppende konserndirektør i Komplett, Ole Vinje sier til digi.no at han håper alt skal være på skinner igjen innen september.

Ole Vinje har erfaring fra MPX med tilsvarende konvertering.

- Vi var en av de første nettbutikkene som innførte automatisk lagerstyring i november 2005. Konverteringen tok rundt en måned, og det er ingen grunn til å tro at det vil trekke lengre ut i tid med Komplett, sier han til digi.no.

Til toppen