Komponent-revolusjon i programvaremarkedet

- Næringslivets behov for fleksibel programvare som kan endres raskt, er den viktigste drivkraften bak den pågående komponent-revolusjonen innen tjenerprogramvare, sier strategisjef Jeri Edwards i BEA Systems.

Edwards er i Norge for andre gang, på det årlige komponent-seminaret til BEA. Hennes og gemalen Robert Orfalis bidrag i juni i fjor ble behørig notert i digi.no i artikkelen Kritiske objekter danser med CORBA. Både i år og i fjor samlet paret et par hundre tilhørere. Orfali er sjef for CORBA/Java-laboratoriet ved San Jose State University.

- Komponent-revolusjonen innebærer at du får applikasjoner raskere ut til markedet. Den innebærer også at applikasjonene raskt kan endres etter hvert som selve forretningen omdannes. Elektronisk handel og komponenter er nært knyttet til hverandre og påvirker hverandre.

Edwards legger vekt på at revolusjonen pågår på tjenersiden.

- Det finnes en rekke verktøy som gir høy produktivitet i å utvikle programvare på klientsiden. Med komponenter tilbys endelig den samme produktiviteten på tjenersiden. Corba- og Java-baserte komponenter på tjenersiden, eller "object web" (objektvev), må oppfattes som en plattform for utvikling av applikasjoner der tid og skalerbarhet er viktige hensyn.

Orfali mener utviklingen av standarder er en viktig faktor i komponent-revolusjonen.

- Microsoft var først ute med selve modellen for komponent-baserte tjenerapplikasjoner da de la fram sin COM-arkitektur for tre år siden. Da gjennomførte Forrester Research en undersøkelse for å lodde stemningen blant utviklerne for hver av konkurrentene COM og Corba, og konkluderte med at Microsoft lå an til å vinne. I år ble undersøkelsen gjentatt. Den viser at dobbelt så mange foretrekker Corba framfor COM.

En faktor som vil skyte fart i komponent-revolusjonen etter årsskiftet, er at en rekke prosjekter ligger på etterskudd på grunn av år 2000-problemene.

- Mange av disse prosjektene er innen e-handel. Komponenter på tjenersiden er den eneste plattformen som kan gi håp om å ta igjen noe av den tiden man har måttet omfordele til år 2000-tiltak, sier Edwards.

Ellers peker hun på hvordan komponenter på tjenersiden er nøkkelen når ulike IT-systemer skal spille sammen. Dette gjelder ikke bare for fusjoner, men også for framtidens "virtuelle bedrifter", der partnere slår sammen IT-ressurser bare så lenge bestemte prosjekter gjennomføres.

Men hva er egentlig en komponent? Edwards trekker fram en definisjon fra over tretti år tilbake.

- "Prefabrikerte elementer, gjenbrukbare i ulike sammenheng" heter det i en lærebok fra 1968. I 1990 kom en definisjon som trakk gjenspeiler elektronikkens betydning: "integrerte kretser i programvare". Men seinere på 1990-tallet har vi fått mer presise definisjoner som ikke henter analogier fra maskinvare.

Edwards' definisjon er punktvis: En tjenerkomponent er et stykke programvare som:

  • ikke er en fullstendig applikasjon
  • er lite nok til å kunne gjenbrukes, flyttes og vedlikeholdes
  • er stort nok til å kunne leveres, fordeles og støttes
  • leveres i en egen pakke
  • kan brukes gjennom standardiserte grensesnitt (nøkkelstandardene i Corba og IIOP)
  • er utviklet med tanke på skreddersøm, sammensetting og samarbeid med andre komponenter.

Definisjonen innebærer at Edwards trekker et skille mellom komponenter og objekter.

- En komponent er noe mer enn et objekt. En komponent er et objekt beregnet på distribusjon, og som leveres i en egen pakke, understreker hun.

Edwards og Orfali spår at det i løpet av neste år vil oppstå det de kaller et "komponent økosystem" basert på Java og Corba. I dette systemet vil man finne ferdige komponenter, verktøy til å utvikle nye, en rekke tilpassede applikasjonstjenere med mer.

Til toppen