Komponentfeil på hver femte bærbar

Bærbare PC-er går raskere i stykker enn stasjonære PC-er, samtidig som de gjerne er langt vanskeligere og dyrere å reparere, mener Gartner.

Gartner mener at sannsynligheten for at en bærbar PC får maskinvarefeil innen tre år, er på minst 25 prosent.

Selskapet mener at sannsynligheten for at en bærbar PC får maskinvarefeil, er langt høyere enn at det skulle skje med en stasjonær PC. Feilprosenten det første året for stasjonære PC-er er ifølge Gartner på mellom 7 og 9 prosent, for deretter å øke gradvis til mellom 10 og 15 prosent de neste årene.

Bærbare PC-er, derimot, har en forventet feilrate på hele 20 prosent allerede det første året. Raten øker til 28 prosent det tredje året, og opp imot 35 prosent når maskinene brukes på fjerde året.

Med maskinvarefeil mener Gartner her en feil som betyr at en komponent må byttes.

Blant årsakene til at de bærbare PC-ene går oftere i stykker, er nettopp at de flyttes mye på. Dermed er de langt mer utsatt for blant annet slag, fall og ekstreme miljøfaktorer, slik som varme og kulde.

Selv med forbedringer i designet og bruk av mer robuste materialer, er særlig plastdeksler i kabinett, skjerm, harddisk, hengsler og lås utsatt for feil. I tillegg er elektronikken følsom for varme.

Sannsynligheten for at PC-ene skal gå i stykker, avhenger mye av bruksmønsteret. Det er langt mer sannsynlig at brukere som reiser mye skader PC-en og dermed må skifte ut komponenter, enn at en relativt stillesittende bruker gjør det samme.

Gartner anbefaler de som skal kjøpe bærbar PC i 2004, om å velge tre års garanti når PC-en kjøpes inn. Brukerne anbefales også å planlegge tre års levetid og erstatte dem når garantien løper ut. Når en bærbar PC nærmer seg fire år gammel, er faren for store reparasjonskostnader overhengende.

Ifølge Gartner er gjennomsnittlig reparasjonstid for en bærbar PC mellom tre og fem dager, noe som kan ha stor betydning for brukerens produktivitet. Selskapet mener derfor at det en bedrift sparer på å utvide levetiden for den bærbare PC-en utover tre år, på langt nær er nok til å dekke utgiftene forbundet med de ekstra reparasjonskostnadene og brukernes reduserte produktivitet.

Til toppen