Konkurransetilsynet ga Aftenposten medhold

Eiendomsnett ble nektet annonseplass på eiendomssidene til Aftenposten og gikk videre til Konkurransetilsynet. Overvåkningsorganet har imidlertid henlagt saken og mener avisen står fritt til å velge sine forretningsorbindelser.

Selskapet Eiendomsnett AS, som formidler boliger og eiendommer via Internett, fikk ikke medhold i påstanden om Aftenpostens konkurransebegrensende virksomhet.

"Ifølge konkurranseloven står altså Aftenposten i utgangspunktet fritt til å velge sine forretningsforbindelser. I dette inngår også valg av annonsekunder.", skriver Konkurransetilsynet i svarbrevet til Eiendomsnett.

Tilsynet viser videre til at annonsøren har blitt tilbudt andre sider å annonsere i enn bolig- og eiendomsseksjonen i avisen. Dessuten foreligger det alternative kanaler som det vil være tilfredsstillende for Eiendomsnett å annonsere i.

- Det hender at vi tester ut slike saker og prinsipper. Men siden vi er så dominerende på annonsesiden på eiendom, er vi ofte tilbakeholdende med å forfølge slike ting. Utfallet i dette tilfellet var som forventet, sier administrerende direktør Olav M. Mugaas i Aftenposten til digi.no.

Daglig leder Geir Normannseth i Eiendomsnett er på sin side ikke særlig fornøyd med behandlingen av saken hos Konkurransetilsynet.

- Det virker som om tilsynet har tatt for lett på saken. De har ikke tatt stilling til Aftenpostens forskjellsbehandling av andre nettaktører som for eksempel M2 Eiendomsmegling som hadde nøyaktig det samme budskap som Eiendomsnetts annonse, ifølge Normannseth.

Aftenpostens annonsedirektør Pål S. Øverby uttalte 8.september i år til Dagens Næringsliv at de forbeholdt seg retten til å avvise annonser på rubrikksidene som ville være i direkte konkurranse med deree produkter. Aftenposten har, i tillegg til den store seksjonen i den trykte utgaven, en betydelig rubrikkannonsering i en egen eiendomsmeglerguide som ligger under vis@visen.

Tidligere fikk Eiendomsnett plass i en ettertraktede seksjonen i avisen, men for rundt ett år siden kom det første negative svaret fra Aftenpostens annonseseksjon med beskjed om at de kunne få annonsere på en tekstside i avisen i stedet. Da selskapet opplevde det samme på nytt 27. august i år, henvendte selskapet seg til Konkurransetilsynet.

- Vi er både forbauset og skuffet over svaret. Jeg mener bestemt at tilsynet har tatt for lett på saken. Vi vurderer helt klart å gå videre med den til Planleggings- og samordningsdepartementet, sier Normannseth.

Til toppen