Konkurrentene vokser raskere enn Nokia

Mobilsalget i første kvartal viser at de tre største konkurrentene vokste langt raskere enn Nokia.

Tall analyseselskapet Strategy Analytics har samlet inn viser at de små mobiltelefonselskapene presses ut av markedet. I første kvartal i år kapret de fire største produsentene alle markedsandeler.

Men mobilkongen Nokia vokser bare såvidt sammenlignet med samme periode i fjor. Ifølge Strategy Analytics har Nokia en markedsandel på 35,4 prosent mot 35,2 prosent for ett år siden. Nokia mener selv de har en markedsandel på 37 prosent.

Motorola, Siemens og Samsung kan alle skryte av helt andre veksttall. Av de 91 millioner mobiltelefonene som ble solgt i første kvartal i år, hadde Motorola en markedsandel på 15.6 prosent, et stort hopp fra fjorårets 13,2 prosent. Samsung kapret 10,4 prosent, opp fra 6,5 prosent i fjor og Siemens løftet salget fra 7,6 til 9,1 prosent.

Til toppen