Konkurrenter anmelder Bidlet for juks

Nykommeren på auksjonsmarkedet i Norge, Schibsted-eide Bidlet, får knallhard kritikk av Forbrukerombudet blant annet for brudd på Markedsføringsloven. Konkurrentene beskylder nykomlingen for å jukse.

Det Schibsted-eide auksjonsfirmaet Bidlet får krass kritikk av Forbrukerombudet. Det er auksjonstjenesten QXL Norge, tidligere DinSide Auksjon, som har klaget selskapet inn for ombudet.

digi.no har fått tilgang til et brev som Forbrukerombudet har sendt til Bidlet. Der levnes ikke nykommeren mye ære. Brudd på markedsføringsloven, kritikk mot informasjon til kundene med mer er gjennomgangstonen i brevet.
Les mer om bakgrunnen for saken her:
Svensk nettauksjon refses av Forbrukerombudet
FOs brev til Bidlet for brudd på Markedsføringsloven

Konkurrentene er meget kritiske til Bidlets inntreden i det norske markedet. Bidlet etablerte seg i Norge i november 1999, og har siden kapret mange kunder i det sterkt konkurranseutsatte markedet.

Men flere av konkurrentene har vært kritisk til Bidlets fremgangsmåte.

- Jeg liker konkurranse, men bare når det skjer på like vilkår, sier Craig Mathisen, daglig leder for auksjonstjenesten eBud. Han mener det svenske Bidlet sniker seg unna norsk lovverk, og dermed får en enklere jobb med å skaffe seg kunder.

- De kom inn på toppen av det vi og resten av auksjonsselskapene hadde bygget opp, sier Mathisen som selv har klaget Bidlet inn for Forbrukerombudet.

eBud har selv vært i Forbrukerombudets søkelys. Men Mathisen forsikrer digi.no om at de nå følger Forbrukerombudets retningslinjer.

Les om Forbrukerombudets kritikk av eBud:
Forbrukerombudet tar kraftig oppgjør med ebud og OLC
Ebud: - Vi vil være seriøse

Også QXL.no-sjef, Tore Andrè Godager, er oppgitt over Bidlets metoder.


- Man kan ikke holde på som man vil selv om man er på nettet, sier Godager til digi.no. Det var QXL og Godager som hendvendte seg til Forbrukerombudet og klaget på Bidlets auksjonspraksis.

- Som sagt ser vi oss lei på konkurrenter og andre nettsteder som bruker uredelige markedsføringsmetoder for å tiltrekke seg brukere, og vi setter stor pris på at Forbrukerombudet går inn og rydder opp på nett.

- Dette er ikke noe fristed hvor man kan utnytte nettsurfere, lokke dem med villedende veiledende priser, lotterier, og registrering uten å ha lest gjennom reglene. De samme reglene bør gjelde på nettet som ellers i samfunnet. Vi håper at det kan bli satt en standard som kan gjelde for hele bransjen, slik at vi slipper flere slike useriøse aktører, skriver Godager i en e-post til digi.no.

Administrerende direktør, Dag R. Lindløkken i Bidlet Norge, sier til digi.no at han ennå ikke har satt seg inn i brevet fra Forbrukerombudet.

- Vi vil følge de lover og regler som finnes, og jeg mener at vi gjør det, sier Lindløkken til digi.no.

- Men det er en ganske hard kritikk Forbrukerombudet kommer med..?

- Jeg vil ikke kommentere det før jeg har satt meg inn i saken, sier Lindløkken.

- Har dere gått en snarvei om de lover og regler som finnes for å få en sterk markedsposisjon tidlig?

- Nei, det har vi ikke. Vi tror at de som vil behandle kundene best vil gå seirende ut av konkurransen, sier Lindløkken.

- Undersøkte ikke Bidlet de juridiske forholdene i Norge, før dere satset her?

- Jo, vi fikk hjelp av det svenske eksportrådet, som tilrettela den juridiske delen av vår satsing i Norge.

- Skal dere følge opp dette?

- Ja, vi kommer til å følge dette opp, og føye oss etter de regler som gjelder. Men vi må sette oss inn i saken først, før vi kan kommentere dette ytterligere, sier Lindløkken.

Til toppen