Konkurrenter på billigsalg

De som har penger på bok kan nå kjøpe konkurrenter og andre til spottpris. Det gjør EDB-sjef Bjørn Trondsen.

Å kjøpe opp konkurrenter eller andre aktører for å vokse seg større eller fylle på biter man trenger har vært svindyrt de siste årene. En ting var selve prisene - under dotcom-bølgen var ikke 10 millioner kroner per hode uvanlig. Men i tillegg kom goodwill som skal avskrives, noe mange sliter med nå.

Nå er prisene helt annerledes, hvertfall hvis EDB Business Partner ASAs oppkjøp av det svenske Infovention brukes som indikator.

Det svenske selskapet består av 80 bankeksperter, en rekke programvare-produkter og en liste over store prosjekter med solide nordiske banker. Selskapet fremstår som solid med en omsetning siste finansår på 75.8 millioner svenske kroner og et resultat før skatt på 8.4 millioner svenske kroner.

Men EDB-sjef Bjørn Trondsen betaler bare 20 millioner svenske kroner nå og 40 millioner kroner i fremtiden, avhengig av fremtidig inntjening. Trondsen har altså betalt 750.000 kroner per ansatt og fått med en rekke produkter og kunder på kjøpet.

Til toppen