Konkurrenter sammen om IT-rekruttering

Sammen med syv av sine forhandlere, deriblant Merkantildata og Customax, søker dataselskapet Damgaard etter 100 nye medarbeidere.

At konkurrerende leverandører på denne måten går sammen er uvanlig i Norge.

Det er Damgaards satsing på virksomhetsstyrings-løsningen Concorde XAL som har ført forhandlerne sammen til en felles utlysning av ledige stillinger.

- Konkurransen om de beste medarbeiderne er tøff. Derfor har vi valgt å gå ut med en stor kampanje for å få tak i mange nye medarbeidere, sier administrerende direktør Tommy Ødegaard i Damgaard.

Kampanjen, som blant annet inkluderer to helsides annonser i Aftenposten er utført av rekrutteringsbedriften U-MAN, som melder om stor pågang av arbeidssøkende.

- Stillingsannonser der et selskap går ut sammen med forhandlere er uvanlig. Det er første gang U-MAN gjør en slik jobb, sier konsulent Ivar Bruvoll i selskapet. Han sier at telefonen har ikke stått stille siden den første annonsen sto i Aftenposten.

- Vi har hatt et vanvittig trøkk, og allerede nå har de første søknadene begynt å komme inn, hevder Brunvoll i en pressemelding.

- Stillingene det søkes etter er alt fra fagkonsulenter og programmerere til økonomisk-administrative personer, opplyser Ødegaard til digi.no. Han legger til at det er et presset marked.

- Mange er ute etter folk med IT-kompetanse, og vi vil med denne kampanjen synliggjøre at vi har et stort faglig miljø, som også skal ekspandere. Det er positivt for gamle, og potensielle nye, medarbeidere å jobbe i medgang, sier han.

Når det gjelder fordelingen av søkerne, er det rekrutteringsfirmaet U-MAN som er ansvarlig for silingen av kandidatene. Ifølge Ødegaard er dette er for å sikre en profesjonell behandling. Det søkes etter ulike stillingskategorier, og søkerne angir selv hvilke stillinger de er interessert i.

Han legger vekt på at dette er en demokratisk måte å velge ut søkere på.

- Har dere brukt andre rekrutteringskanaler enn Aftenposten?

- Vi annonserer også på Internett, gjennom Aftenpostens annonsesatsing FINN, og på vår egen web-side. Dette er for at alt skal kanaliseres i én retning. Hvis det skal administreres på en profesjonell måte, må det ikke sprike slik det sannsynligvis vil gjøre om vi annonserer på mange forskjellige steder, sier Ødegaard.

- Vi overlater alt dette til U-MAN, avslutter han.

Til toppen