Konkurrenter vil sparke igang interaktiv TV-reklame

MTGs ViaSat og Telenor-eide Zonavi prøver å vekke annonsørenes interesse for interaktiv TV-reklame. Zonavis Johan Dolven foretrekker samarbeid fremfor konkurranse.

Zonavi-sjef Johan Dolven kaller det et reklame-laug det selskapet hans og konkurrenten ViaSat skal i gang med.

- Vi representerer Telenor-sfæren og er kontaktpunkt mot distributørene Telenor Avidi og Canal Digital. Bakgrunnen for at vi oppretter dette, er at interaktiv reklame er så pur ungt. Det er bedre å samarbeide med konkurrenter og få erfaringer fra begynnelsen, sier Dolven.

Sjefen for Canal Digital i Norge, som tradisjonelt er ViaSats argeste konkurrent på TV-distribusjon, synes det er naturlig at Zonavi sitter i førersetet for Telenor-selskapene, men kun i en startfase:

- I det øyeblikk det dras inn norsk kunde som er vår, en norsk TV-kanal eller radio- og TV-forhandlere må vi involveres. Det er OK i en innledningsfase, sier Svein Erik Davidsen i Canal Digital.

Ifølge Dolven skal lauget involvere store merkevareannonsører i samarbeidet. Det er lagt opp til studietur og seminarer, men Dolven vil ikke si noe om hvilke annonsører det gjelder. Blant annet skal konkurrentene og partnerne over til England for å sjekke ut hvor langt de er kommet på interaktiv TV-reklame i et marked der digital-TV-utviklingen er kommet langt.

Det er nettkonsulentene i marchFIRST Norway som er tilrettelegger i samarbeidet.

TV-reklame i det relativt unge kommersielle, norske markedet, har til nå bestått av 30-sekunder TV-snutter. Det har vært gjort forsøk på informercials, det vil si lengre reklameinnslag der du blir oppfordret å ringe et telefonnummer eller sende e-post, for å bestille et produkt.

Interaktiv TV-reklame, hvor du ikke benytter et annet medium, men benytter fjernkontrollen til å kommunisere, er helt i startgropen. Ved å samarbeide håper konkurrentene først å tiltrekke seg annonsørenes oppmerksomhet og deretter kunne tilby seerne gode tilbud som de kan respondere på.

Et av problemene hittil, har vært at satellittoperatørene ViaSat og Canal Digital har satset på ulik teknologi, slik at forbrukerne har måttet velge side. En foreløpig løsning (hvis du ikke er knyttet til en kabel-TV-operatør) har vært å åpne for to kortinnganger. Men i fremtiden er det meningen at alle distributører og TV-kanaler skal benytte samme, åpne standard.

- Foreløpig har vi altfor få erfaringer med annonser på de digitale TV-plattformene. Det er jo uansett en lang vei å gå før man greier å få annonsørene skikkelig på banen og endre brukeratferden hos TV-seerne, mener Dolven som sier at reklameinntekter i lang tid fremover kun vil utgjøre en liten andel av totalinntektene for Zonavi - sammenliknet med partnerinntekter fra innholdsleverandører og transaksjonsinntekter fra TV-seerne.

Til toppen