Konkurs for svensk nettspion

Tentake AB skulle leve av å overvåke digitale medier og selge informasjon om hvilke markedsføringskampanjer som til enhver tid gikk på europeiske websider og andre digitale kanaler som epost og SMS. Torsdag ble selskapet slått konkurs.

- Vi trodde vi hadde funnet en trygg havn da vi i sommer ble kjøpt opp av børsnoterte DNG (Dial NXT Group), men i høst havnet vår nye eier i akutt likviditetsskvis og da gikk det hardt ut over oss. Torsdag i forrige uke ble Tentake AB slått konkurs, forteller selskapets toppsjef Niklas Steenberg til digi.no.

Vel 20 personer blir berørt av konkursen, og det jobbes nå på spreng for å redde stumpene.

- Vi må finne en løsning innen utgangen av november, ellers er det slutt for evig og alltid. Vi snakker med et par interessenter og har håp om å finne en løsning, men det er ingen hemmelighet at det er vanskelig i det markedet som rår nå. Målet er å finne en industriell løsning som innebærer at omtrent halvparten av de oppsagte får jobbe videre med vår nettjeneste Tentake.com, forteller Steenberg til digi.no.

Tentake AB startet sin virksomhet i oktober i fjor og har bygget opp et system for å måle annonsering på Internett i sanntid. Selskapet hadde med andre ord en robotteknologi som gjorde det mulig å "sniffe" annonser på de fleste kommersielle nettsteder i Europa, i tillegg til å overvåke epost- og SMS-kampanjer. Forretningsidéen var så å selge denne informasjonen videre til annonsører, mediebyråer og nettsteder - alt under slagordet "find out what your competitors are doing".

Ved konkurstidspunktet hadde selskapet mellom 40 og 50 testlisenser i drift ute hos kunder. Ingen norske selskaper rakk imidlertid å bli kunder før Tentake gikk konkurs, men Dinamo skal være blant en håndfull norske aktører som skal ha vist interesse for løsningen, får digi.no opplyst hos det svenske selskapet.

I Sverige har en rekke mediebyråer vært kunder, deriblant CIA og Mindshare, foruten bilfabrikantene Volvoog Ford Motor Company - for å nevne de mest kjente.

- Har ikke mediebyråene sett det betenkelige i at de kjøper tjenester fra en aktør som de facto spiser opp annonsevisninger for deres egne kunder? Ifølge egenreklamen skanner dere europeiske nettsider for annonser hele 100 ganger i døgnet - eller hvert kvarter - det blir jo endel visninger totalt...

- Nei, det er et mer sammensatt bilde enn som så. Vi vurderer nettstedene etter hvor mye trafikk de har i utgangspunktet. Små nettsteder med lav trafikk besøker vi sjelden, typisk fire-fem ganger i døgnet, mens store nettsteder som f.eks. MSN.com besøkes kanskje så mye som 400 ganger i døgnet. Totalt sett spiser vi altså ikke mange prosent av den samlede annonsetrafikken på hvert nettsted, vi tar hensyn til totaltrafikken før vi går inn, påstår Steenberg overfor digi.no.

Tentakes eksisterende kundemasse har fortsatt tilgang til selskapets webreklame-database. Frem til i dag dekker denne databasen nettsteder i 15 europeiske land: Sveits, Portugal, Nederland, Østerrike, Tyskland, Luxembourg, Spania, Belgia, Sverige, Italia, Danmark, Finland, Frankrike, UK og Norge. Dersom det ikke blir funnet en industriell løsning for en videreføring av Tentake-teknologien i løpet av november, vil nok imidlertid databasen bli tatt av nettet før jul.

Til toppen