Konkursbo sender ut inkassokrav til telekunder

Konkursboet til Enitel arbeider fremdeles med regnskapsrot etter konkursen. Inkassovarsler hagler til gamle og betalende kunder.

Enitel AS gikk overende 17. september i fjor, men fremdeles arbeider konkursboet med å rydde opp. Enitel har åpenbart verken hatt helt orden i hovedfinansene eller i sine kundefordringer.

Nå forsøker selskapet å inndrive svært gamle regninger som kanskje er betalt.

Konkursboet skylder på Bankenes Betalingssentral (BBS).

- Vi har ikke fått informasjon om at flere tusen kunder betalte sine Enitel-regninger i noen dager i september og oktober. Disse kundene har nå dessverre fått skarpe brev med inkassovarsler, innrømmer advokatfullmektig Christian Wist som arbeider for konkursboet.

Han råder kunder som har mottatt regninger fra Enitel i det siste til å sjekke sine kontoutskrifter og eventuelt kaste purringer på regninger som allerede er betalt.

Men konkursboet arbeider også med kanskje eldre feil.

Lars Skjønberg på Lillehammer forteller at han har fått et inkassovarsel på en regning han skulle ha betalt så langt tilbake som i mars 2001. Konkursboet påstår at han ikke har betalt og forlanger en kvittering.

- Jeg regner med at jeg har betalt, men jeg betaler en del regninger kontant i banken. Jeg synes det blir meningsløst at man skal kunne melde åtte måneder gamle krav og forlange kvitteringer, sier Skjønberg til digi.no.

- Vi kontroller nå eldre innbetalinger og ajourfører regnskapene, men dette vil ta litt tid, det er snakk om store antall, sier Wist.

Til toppen