KARRIERE

- Konsolideringer er en gavepakke

IT-gigantenes oppkjøp styrker de gjenværende små aktørene, mener Roald Sannæs og Henrik Bækken i Move.

Roald Sannæs og Henrik Bækken i konsulentselskapet Move mener de kommer godt ut av bransjens konsolideringsiver.
Roald Sannæs og Henrik Bækken i konsulentselskapet Move mener de kommer godt ut av bransjens konsolideringsiver.
12. sep. 2008 - 13:23

Move er et konsulentselskap som satser på tekniske konsulenttjeneester innen markedet for infrastrukturtjenester.

De har en historie som går tilbake til 1989, da de het Systemsenteret, og de var lenge en tradisjonell verdiøkende forhandler. I 2006 gjorde de en strategiendring, og nå ligger fokuset på salg av konsulenttjenester.

Selskapet har drøyt 50 ansatte, og brorparten av disse er konsulenter ute på fakturerbare oppdrag. Det gjør de til et mellomstort IT-selskap i norsk målestokk, og det er en posisjon de er godt komfortable med.

Etter underskudd på mellom 1,4 og 3,9 millioner i perioden 2004 til 2006, gikk de med et overskudd på 2,4 millioner kroner i fjor. Omsetningen endte på litt i overkant av 90 millioner kroner.

- En av parameterne som har vært med på å bidra til vår vekst, har vært konsolideringen som har skjedd rundt oss, sier Roald Sannæs, administrerende direktør i Move, i et intervju med digi.no

Han forteller at mange kunder foretrekker å kjøpe inn konsulenttjenester fra litt mindre, spesialiserte IT-selskaper, og at de gjerne bytter leverandør når en stor aktør kjøper opp en av de små.

- Vi ansatte tre mann fra Tomato i forbindelse med virtualiseringssatsingen, sier Sannæs.

Det skjedde kort etter at Ementor kjøpte virtualiseringsspesialisten Tomato tidligere i år.

Slike oppkjøp har det vært mange av de siste årene, og det gir kundene færre leverandører å velge mellom.

- Det er i dag langt færre alternativer å velge mellom for våre kunder, sier Sannæs.

Move mener likevel at det ikke er grunn til bekymring for at det norske IT-markedet beveger seg i retning av et oligopol.

Markedet har alltid konsolidert, og det vil fortsette å konsolidere - Markedet har alltid konsolidert, og det vil fortsette å konsolidere, sier Sannæs.

Han tror dette vil fortsette å ordne seg selv, fordi det hele tiden vil være noen som bryter ut for å starte egne selskaper.

Selv har Move ingen planer om å kjøpe eller bli kjøpt. De satser på videre organisk vekst.

- Det er kanskje fornuftig for enkelte å konsolidere, men man når ikke målet om tre store leverandører uansett. Det er behov for nisjeaktører, sier Sannæs.

Selv om det er mye snakk om den finansielle uroen i USA, og faren for at den sprer seg til andre bransjer og til Europa, så er Move optimistisk i forhold til den nærmeste fremtiden.

- Vi registrerer at ting ikke vokser like raskt som de siste årene, men vi er i en størrelse som gjør at vi ikke er så redd for å vokse, sier Sannæs.

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra