RESULTATERFINANS

Konsulentene restrukturerer

Alle de store, internasjonale konsulentselskapene er i ferd med å restrukturere og de fleste snakker nå om hvordan de skal ivareta sine investorers interesser best mulig. Men dette trenger ikke bety noe for det norske konsulentmarkedet.

Sigvald Sveinbjørnsson
18. apr. 2001 - 03:00
  • Skjærtorsdag, samme dag som Jesus hadde sitt siste måltid, ble Internett-konsulentselskapet marchFIRST satt under Chapter 11-beskyttelse mot pågående kreditorer.
  • I påskehelgen ble det klart at svenske Framfab får en hjelpende hånd av amerikanske EDS.
  • Videre skal Accenture skal vurdere sin eierskapsstruktur, og konsulentene til PricewaterhouseCoopers Consulting DA er til salgs.






Icon Medialab, Razorfish, marchFIRST og flere av de store konsulentselskapene brukte mye penger på å være konsulenter for aksjer, ikke for skikkelige penger. Accenture, tidligere Andersen Consulting, etablerte et eget venture-fond hvor "aksjer for timer" ble plassert.


Forretningsidéen til alle konsulentselskaper er å selge kunnskapstjenester som faktureres kunden. Hvis disse tjenestene fører til verdiøkning for kunden er tjenestene mye verdt og kan prises deretter. Men ennå har man sett heller få suksesshistorer fra konsulentselskapenes eskapader og webifisering av virksomheter.

Dette, sammen med en generell nedgang i den amerikanske økonomien, har fått konsulentselskaper til å blø verden over. Kursene har rast. Hos alle er det nå debatter om hva man skal gjøre for å ivareta investorenes, aksjeeiernes, interesser.

Tiltakslisten er lang:
- Fra informert hold er det meldt om at marchFIRST er i ferd med å selge hele den europeiske delen. Dette skal være klart i løpet av kort tid, kanskje allerede i løpet av inneværende uke. Det er (paradoksalt nok) USA som i dette selskapet er problemet. De taper penger, mens det går bra i Europa.

- Accenture, tidligere Andersen Consulting, skal ha partnermøte denne uken. I møtet skal det presenteres en utredelse om eierforholdet i selskapet. En gruppe har undersøkt om man for eksempel skal på børs, eller om man vil få inn andre eiere i tillegg til partnerne som i dag eier giganten.

- PricewaterhouseCoopers var i lengre perioder av fjoråret i samtaler med Hewlett-Packard, som var interessert i å kjøpe konsulentdelen. Men uoverenstemmelser om pris skaket opp prosessen. Ryktene har i ettertid vært mange: Kanskje vil Sun Microsystems Inc kjøpe opp selskapet? Siste nytt på den fronten er at ledelsen fremdeles holder kortene tett til brystet, men at 'noe er på gang' innen kort tid.

- Icon Medialab har InterPublic Group of Companies på eiersiden, og det har vært spekulert i om disse vil komme selskapet til unnsetning ved å kjøpe opp alt. Dette tilbakeviser selskapene selv.

Framfab har fått inn den amerikanske giganten EDI som partner, og et tettere forhold på den kanten kan tenkes.

Uansett: Det er store endringer på gang i dette markedet. Det som er helt klart er at det vil bli smertefulle overganger for de fleste selskapene. Overlappende organisasjoner er ingen tjent med, og markedet er ikke akkurat i vekst for tiden.

Men dette betyr ikke at det norske markedet vil bli hardt truffet. I Norge har de fleste selskapene hatt en fornuftig vekst, og norske konsulenter har i liten grad blitt rammet av sparekniven. Norske forhold i konsulentmarkedet er dog bestemt ut fra det norske markedet konsulentene opererer i. Stagnerer dette, vil det bli smalhans for konsulentene også her hjemme.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.