RESULTATERFINANS

Konsulentselskapene selger seg dyrere

Prisdumping av konsulenter skjer fremdeles, men markedet er i ferd med å normalisere seg, mener tre toppsjefer i den norske konsulentbransjen.

2. sep. 2002 - 12:28

Selv om ikke markedet løfter seg, puster konsulentmarkedet lettere nå, mener IBM, Accenture og Oracle Norge.

Konsulentselskapene er de som etter Internett-bransjen er hardest rammet av oppbremsningen i markedet. Ingen har nøyaktige nedbemanningstall for markedet totalt, men markedssjef Bjørn Boberg i Accenture anslår at bransjen har redusert sin totale stab her i Norge med 15-20 prosent i løpet av de siste 12-18 månedene.

Men nå synes de verste kuttene å være gjort, og støvet har lagt seg. Det har også ryktene og beskyldningene om prisdumping gjort. Gjennom det siste året har digi.no hørt en rekke rykter om at forskjellige aktører skal ha fallbydd sine ansatte til kunder under kostnadspris for å skaffe seg arbeid og unngå oppsigelser.

Men ingen har kunnet legge frem konkrete tall eller eksempler på problemet. Markedsdirektør i Oracle Norge, Harald Løvvik, er en av de få som er villig til å kommentere årsakene offentlig.

- Tøffe konkurranse gjør at det er større fleksibilitet i prissettingen av konsulenter enn før, sier en diplomatisk Løvvik til digi.no. En del av denne fleksibiliteten gjemmes bort for kundene og omverdenen gjennom at man inngår fastprisavtaler i stedet for å oppgi konkrete timepriser.

Alle forteller om et fortsatt tøft marked og beinhard konkurranse om kontraktene, men mener at det er blitt mindre prisdumping.

- Det var verre på slutten av fjoråret og i vår. Markedet er mer stabilt nå, og du får dekket kostnadene dine. Årsaken er klar: Du kan dumpe prisene en kort stund, men så må du trimme staben. Det har nå alle gjort og det er større balanse mellom tilbud og etterspørsel, sier IBM Norge-sjef Endre Rangnes til digi.no.

Også Accenture kan underskrive på disse inntrykkene av markedet.

- Det går mot en normalisering med mindre prisdumping. De som har dumpet prisene over tid har forsvunnet - alle må drive lønnsomt, sier Boberg til digi.no.

Noe av ryktene om prisdumping kan også ha en annen forklaring:

Før hadde kundene bedre råd og større pondus, noe som førte til høye krav om spesialsydde løsninger. Trangere tider har reduserte disse kravene og kundene er i langt større grad villig til å overta og få tilpasset systemer utviklet for andre, kanskje i utlandet. Dette forteller mange digi.no har snakket med.

Når det så dukker opp en kontrakt der et konsulentselskap har en veldig lik kunde i utlandet, kan dette selskapet tilby en lav pris og dessuten frist kunden med et gjennomprøvet og ganske avluset system.

Dette var blant annet tilfelle da Accenture nylig vant Altinn-kontrakten for å lage et nytt system for næringslivets innrapport til Staten. Noen mente at Accenture hadde dumpet prisene for å vinne kontrakten. Men kilder digi.no har snakket med forteller at Accenture vant fordi selskapet kunne importere et lignende system man hadde levert til den danske stat. Dette reduserer selvfølgelig utviklingskostnadene enormt.

Boberg vil ikke kommentere digi.nos spørsmål om Altinn-kontrakten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.