Konsument-annonser redder nisjenett

Selskaper som annonserer for konsumentartikler velger seg nisjenettsteder for å treffe de riktige konsumentene, påstår Jupiter Media Metrix. Dette bringer nytt håp for internettselskaper som ser annonsekronene forsvinne.

Jupiter Media Metrix undersøkelse AdRelevance AdDemographics viser at selskaper som jobber innenfor konsumentmarkedet nå fokuserer større deler av sine markedsføringsbudsjetter inn mot nisje-nettsteder. Det skriver Reuters.

I årets første kvartal var 55 prosent av disse selskapenes nett-annonsering å finne på nisjenettsteder, mens de på samme periode i fjor brukte 44 prosent.

- Nettannonsørene har lenge letet etter bedre måter å nå en utvalgt gruppe konsumenter. De siste tallene våre viser at konsumentmarkedet nå i stadig større grad konsentrer seg om nettsider som appellerer til spesifikke demografiske segment, sier Mike May, senioranalytiker ved Jupiter, til Reuters.

For eksempel økte annonsører for alkohol-relaterte produkter sin eksponering kraftig inn mot nisjenettsteder som omhandlet bil og sport. Dette resulterte i at 77 prosent av de som klikket på annonsørenes annonser var menn.

Jupiter kunne også melde at de store konsument-annonsørene styrte unna de store media-investeringene mens de eksperimenterte med nettannonsering. Dette medførte at annonsering på store medieselskaper minsket til fordel for nisjekanalene. Men ifølge Jupiter, er dette bare en prosenforskjell, siden de i dag bruker mer på Internett-annonsering enn de gjorde tidligere.

Dette er godt nytt for hele den annonsedrevne internettbransjen. De store kjøperne av annonser var tidligere dotcom-selskaper som ikke lenger har budsjetter til å fortsette som før. Dermed er scenen duket for de store, tradisjonelle kjøperne- som konsumentselskaper. Det skriver Reuters.

Men man greier ikke å fylle tomrommet etter dotcom-bølgen, siden flere ikke er helt overbevist om effekten av Internett-annonsering.

Til toppen