Konvergens Schmonvergens

Når "kåbbåi-banken" setter opp kinotrailere er det på tide å trekke kjappere enn sin egen skygge.

Banken vi alle kjenner fra kåbbåi-film, Wells Fargo, skal sette opp avanserte minibanker som i tillegg til nyheter og reklame skal vise trailere for de siste kinofilmene.

Banken har kastet seg over de populære begrepene 'multimedia' og 'konvergens', og åpnet tirsdag sine første nyhetsfilmreklameminibanker i Los Angeles og San Francisco.

Wells Fargo har altså gått fra å kjøre postvogn i ville vesten til å kjøre Hollywood på nærmeste gatehjørne, og det spørs hva John Wayne ville sagt om saken.

'Duke' var selskapets gode hjelper i filmer som Stagecoach og The Train Robbers, men det er vel ikke sikkert han hadde støttet dagens utvikling.

Filmtraileren spilles når minibanken står ubenyttet, og slår seg av når kunden setter inn kortet. Da popper det opp reklame, og kunden kan trykke på reklamen for å lære mer om produktet.

Det høres jo helt greit ut, men det er et par spørsmål som umiddelbart melder seg.

For eksempel:

  • Hvem er det som gidder å stå å henge rundt minibankene for å se filmtrailere?
  • Hvordan skal man kunne avgjøre om det er ranere eller filminteresserte som går og slenger rundt den lokale minibanken sent på kvelden?
  • Kommer de til å sende trailere på filmer som handler om bankran og kommer de til å spille traileren til 'Skrik 9' sent på kvelden på øde steder?

Kanskje er det fint at man kan få nyheter, aksjeoppdatering og værmelding nederst på skjermen mens man tar ut penger. Men jeg er ikke sikker.

Associated Press intervjuet noen av deltakerne i et testpanel som Wells Fargo satte opp, og der fikk multimediabankmaskinen blandet kritikk.

- Den er ganske kul, og maskinen er grei å bruke så lenge du er innendørs, sier Ken Jones fra Daly City i California til nyhetsbyrået.

Men Ken har visse reservasjoner.

- Jeg kunne ikke tenke meg å bruke den på gata, for alle disse greiene kunne jo distrahere meg så mye at jeg ikke ser om noen sniker seg innpå meg bakfra.

Prosjekleder Robert Chlebowski sier til AP at de er innforstått med at konseptet til multimediaminibanken kan være litt vanskelig å bli vant til.

- Vi er klar over at de fleste minibank-transaksjoner foretas på gaten, av folk som står oppreist og som bare vil ha pengene sine, forsikrer han.

For det har Wells Fargo nemlig forsket på.

Jeg frykter at dette bare er begynnelsen.

Til toppen