Kort åpningstid for norsk SkypeIn

Muligheten til å ringe med telefon til norske Skype-brukere forsvant like fort som den kom. Skype er svært ordknappe.

Skype varslet den 15. april at vanlige telefonibrukere nå skulle kunne ringe til Skype-brukere. Skype-brukerne kunne kjøpe et lokalt telefonnummer og ville dermed kunne ringes til med lokaltakst fra dette området, uansett hvor i verden de koblet seg på. Tjenesten har fått navnet SkypeIn.

Åtte land var med i prøveperioden, men det siste døgnet har tjenesten vært nede. digi.no har mottatt flere e-poster fra brukere som lurer på hva som skjer, og om når tjenesten vil komme opp igjen. De har betalt 30 euro hver for å kunne motta samtaler i ett år.

- Det fungerte helt perfekt i starten, kvaliteten var kjempebra, forteller Jo Bruvik Isaksen, selvstendig webutvikler og digi.no-leser.

Han har mottatt en e-post som skylder på tekniske problemer, og som antyder at det kan ta et par dager før det kommer mer informasjon. Men den sier ingenting om hva problemene skyldes eller når tjenesten kan være oppe igjen. Derimot advarer Skype mot å dele ut nummeret til flere bekjente, og det virker jo ikke spesielt oppløftende.

På Skypes hjemmeside står det at norske og svenske numre er utsolgt.

- Jeg ville teste det fordi jeg flytter til USA til høsten, og ønsker at folk skal kunne nå meg på et Oslo-nummer. Da de slipper å betale den berømte skjorta for samtalen, sier Isaksen.

Det er ikke regulatoriske forhold som har stoppet tjenesten, opplyser Torstein Olsen, avdelingsdirektør i tjenestemarkedsavdelingen hos Post- og Teletilsynet, som ikke er Skype-bruker.

- Vi har foreløpig ikke tatt stilling til krav til Skype in og ut. Vi har varslet en nasjonal høring om disse tjenestene, men det er ikke noe forbud og ikke noe regulatoriske forhold som tilsier at dette er stoppet, sier han.

De fleste selskaper pleier å være noe raskere til å svare journalister enn forbrukere. Det kan tyde på at kundeservicen hos Skype ikke er verdens beste. For kontaktinformasjonen er begrenset, svaret kom sent og var lite tilfredsstillende.

- Skypein har noen tekniske problemer kun i Norge. Vi har kommunisert med våre norske Skypein-kunder og jobber med å løse problemet så raskt som mulig skriver Kat James fra Skypes informasjonstjeneste.

Hun unnlot dermed å svare på fem av seks spørsmål, og henviser kun til e-posten da vi fikk kontakt via Skypes eget chatteprogram. Deretter ble det helt stille.

Til toppen