Kostbart å etablere nettbokhandel

Det tar lang tid å bygge opp en markedsledende nettbokhandel, viser det store underskuddet hos Bokkilden.

Salg, reklame og informasjon har hatt en kraftig vekst på nettet, men det tar tid å etablere seg i markedet og tjene penger. Det viser ikke minst tall fra den Schibsted-eide nettbokhandelen Bokkilden.

Siden oppstart i 1998 har Bokkilden et samlet underskudd på over 80 millioner kroner, skriver Finansavisen.

Dette til tross for at Bokkilden jevnt og trutt har økt omsetningen.

Etter frislippet i bokbransjen 1. mai, er det først og fremst nettbokhandlere som har høstet den største gevinsten.

Friere konkurranse på pris og effektive salgskanaler har ført til at nettbokhandleren Bokkilden.no økte omsetningen med 60 prosent i mai.

Administrerende direktør Annika Karlsson i Bokkilden sier til Bok og samfunn at nettbokhandelen i snitt fra april har økt omsetningen med 50 til 60 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Men like fullt tar det tid. Finansavisen har innhentet ferske tall fra fjoråret som viser et underskudd før skatt på 8,7 millioner kroner. I 2003 tapte selskapet 9,5 millioner kroner og tilsvarende 11,8 millioner kroner i 2002.

Karlsen anslår at Bokkilden vil selge over 200.000 bøker i år og at nettbokhandelen også vurderer andre produktgrupper utover bøker og DVD. Sistnevnte står for 10 prosent av salget.

Til toppen