Kostnader styrer digital TV-utberedelse

Satellittoppkobling er ledestjernen i digital-TV-utviklingen mens den bakkebaserte kommer i bakleksa. Det avgjørende blir imidlertid prisen på digitalutstyret, viser to undersøkelser fra Storbritannia og USA.

Hvis ikke myndigheter og aktørene er villige til å pøse inn flere milliarder dollar for å installere gratis digital-TV-dekodere i forbindelse med byggingen av bakkebaserte TV-nett, vil det være små sjanser for at de samme myndighetene vil droppe de analoge signalene.

Dette skriver det britiske IT-markedsinstituttet Strategy Analytics (tidligere BIS Strategic Decisions) i en rapport som ble lansert nylig.

Instituttet viser til at de såkalte set-up-boksene (dekoderne) er måten å få spredd digital-TV til forbrukerne. Men det vil først og fremst skje med satellitt og kabel, og ikke gjennom et bakkebasert nettverk. Integrerte mottakere i TV-apparatene er foreløpig ikke tilgjengelig på markedet (blir det mot slutten av 1998 i Storbritannia og USA), og etterspørselen etter integrerte digital-TV-apparater vil etter all sannsynlighet bli moderat.

Thomson, Nokia, Sony, Philips og Pace er blant de ledende leverandørene av digitale TV-dekodere og forventes å nå opp i et salg på 11,4 millioner bokser i løpet av året, en økning på 80 prosent fra salget i 1997. I 2005 er salgsforventingene rundt 53 millioner enheter for ett år.

Dette innebærer at rundt 23 millioner TV-seere i verden vil være koblet opp digitalt mot slutten av dette året, nesten dobbelt så mange som ved slutten av fjoråret. Rundt 95 prosent av TV-seerne har valgt satellittmottak, mens kun fem prosent har valgt en digital kabelservice.

Kabelandelen forventes imidlertid å få en voldsom vekst de nærmeste syv årene. Rundt 117 millioner husstander vil etter prognosene kunne ta i mot digital-TV i 2005, mens 145 millioner vil være direkte koblet mot satellitt i år 2005.

En annen undersøkelse, sluppet av International Data Corporation (IDC) i forrige måned, viser at TV er det mediet som amerikanske konsumentene stadig foretrekker, enten det dreier seg om digital-TV, PC-TV eller TV med DVD-spillere.

Med rundt 54 prosent av amerikanske husstander med minst tre fjernsynsapparater, er det ikke så overraskende at konsumentene klamrer seg til apparatene sine også som når de skal velge digitale komponenter i fremtiden.

Integrasjon av TV- Internett pluss lave kostnader vil være den sterkeste kombinasjonen som innsalg til forbrukerne. Pris er første preferanse, så kommer nytteverdien, viser resultatene i undersøkelsen.

Til toppen