Kostnadseffektiv nyhet for IT-bransjen

Onsdag 3. mars sendes Norges første digitale TV-sending ut til et nytt lukket TV-nettverk som vil bestå av 1.000 data- og telekomforhandlere over hele landet.

Bak sendingen står datadistribusjonsselskapet Ingram Micro Norge, og de lukkede sendingene blir de første i sitt slag i Europa.

- Vi er ikke så rent lite stolte av å få være med på å skrive TV-historie. I vår fragmenterte bransje med forhandlere spredt i hver by over hele landet, og et stort kommunikasjons- og opplæringsbehov, er digital-TV fremtidens kommunikasjonsform, sier administrerende direktør i Ingram Micro Norge, Ove Kristensen i en pressemelding.

Det er første gang dette "business-TV"-konseptet testes i Europa, og selskapet vil i løpet av 1999 produsere og sende 100 sendinger til sine samarbeidspartnere i Norge.

- I denne bransjen er behovet for salgsstøtte og kundeopplæring sterkt økende, og samtidig er konkurransen om kundene stor. Digitale TV-sendinger er en effektiv måte å knytte kundene enda nærmere til seg, sier Kristensen i pressemeldingen.

I løpet av april vil 1.000 forhandlere være tilknyttet Ingram-nettet via det utplasserte mottakersystemet; parabolantenne, dekoder og TV-apparat. Programmene vil hovedsakelig inneholde nyheter fra og om bransjen, lanseringer, opplæringsprogrammer, kampanjeinformasjon og annen relevant salgsoppfølging.

- I dag foregår det meste av denne kommunikasjonen gjennom møter, kurs og konferanser. Dette er både tid- og kostnadskrevende, og Ingram Micro tilbyr nå samme informasjon raskere og billigere. TV-kanalen finansieres av alle de store produsentene som er selskapets samarbeidspartnere i Ingram Micro TV, sier Kristensen.

Blant produsentene som vil profilere sine produkter gjennom den nye kanalen er Microsoft, Hewlett Packard, 3Com, Nokia, Telenor Mobil, og Bay Networks.

Bak selve TV-produksjonen står det nystartede selskapet SatNet, med tidligere NRK-journalist Snorre Tønset som redaktør og programleder. Tønsets tidligere NRK-kollega Arne Wam, som forøvrig nå er direktør i NSB, er styreformann i selskapet.

Wam uttalte nylig til digi.no at han syntes styrevervet var spennende fordi han kunne videreutvikle det han jobbet med i NRK Aktivum. Den eneste forskjellen er at det da var snakk om digitaler tilbud til forbrukere, mens det nå er rettet mot bransjefolk. For Wam handler dette om kostnadseffektiv kommunikasjon.

TV-signalene distribueres av Telenor Satellite Services fra selskapets satellittanlegg i Nittedal.

- Denne typen business-TV er allerede godt etablert i USA, mens det europeiske markedet er svært jomfruelig. Vi forventer sterk vekst både innen privatmarkedet og forretningsmarkedet. Det er gledelig at norske aktører er såpass fremsynte at de kan være først i Europa med denne typen tenking, sier Business-TV ansvarlig i Telenor Satellite Services, Jan Høvik, i pressemeldingen.

Til toppen