KPMG: - Jakt mindre på piratene, finn en bedre bedriftsmodell!

- Dersom medieselskapene skal ha noen sjanse til å slå tilbake copyright-piratene som truer deres eksistens, må de legge mindre vekt på å beskytte sitt digitale innhold og heller finne ut hvordan man selv kan tjene penger på digital musikk og film.

Denne tordentalen er hentet fra en ny rapport fra konsulentselskapet KPMG, som helt og fullt plasserer ansvaret for å finne frem til holdbare digitale forretningsmodeller i selskapenes styrerom, ikke bare hos mellomlederne.

Med et anslått omsetningstap i året, ifølge KPMG, på mellom åtte og ti milliarder dollar for bransjen som følge av piratkopiering, handler det for flere medieselskaper om et være eller ikke være å finne en løsning på dette problemet. Men i stedet for å fokusere på å finne mer effektive og lønnsomme digitale forretningsmodeller, bruker bransjen altfor store ressurser på å jakte på piratene, mener konsulentselskapet.

- Det er ingen som stiller spørsmål ved forretningsmodellen. De klager på alle 'Napsterne' der ute, men setter seg ikke ned og ser på hvorfor de eksisterer. 'Napsterne' er der fordi markedet ønsker dem, sier KPMG-partner Ashley Steel til Reuters - og legger til: "Hvis ikke dette spørsmålet er på bordet i styrerommet, da har det styrerommet problemer."

Teknologiboomen som for alvor tok av på 90-tallet førte til en eksplosiv økning i piratvirksomheten - "alle" la ut bøker, filmer, musikk og TV-programmer på nettet. Siden har verdens plateselskaper, filmstudioer og andre publisister brukt enorme ressurser på å utvikle program- og maskinvare som skal forhindre folk fra å piratkopiere digitalt innhold for videresalg.

Verst rammet har musikkindustrien vært, CD-salget har falt de siste årene i skyggen av fildelingsnettverkenes fremvekst. Systemer som Napster, Audiogalaxy og KaZaA er blitt kjempepopulære fristeder for musikk-, film- og programvareinteresserte som ønsker å bytte digitale filer seg imellom - gratis.

Det diskuteres imidlertid hvor stor skade musikkbransjen egentlig tar av storbrukernes enorme appetitt på gratismusikk. For endel ukjente band gir nettet enorme markedsføringsmuligheter, og nettbrukerne selv mener de kjøper like mye musikk som før.

Plateselskapene krevde imidlertid ikke inn royalties fra fildelingsnettstedene slik de alltid har gjort fra radio- og TV-stasjoner. Bransjen svarte i stedet med å lansere abonnementsordninger på sine egne nettsteder, men ingen av disse har så langt blitt kommersielle suksesser i særlig grad. Nå skjer det samme i filmmarkedet ettersom stadig flere nettbrukere får bredbåndsaksess i heimen.

Ifølge Reuters har KPMG snakket med 40 toppledere i alt fra små uavhengige produsenter og mindre web-selskaper til store og viktige aktører innen kryptering og sikkerhetsteknologi som fokuserer på å forhindre piratvirksomhet. Blant spørsmålene de fikk var om i hvor stor grad medieselskapene satser på teknologi for å stoppe pirater, eller om noen av dem også ser etter måter å banke piratene på den kommersielle banen.

KPMG-studien konkluderer med at 80 prosent av topplederne mediebransjen stoler på at kryptering og teknologi alene vil forhindre piratvirksomhet. Blant selskapene som her forstås som "mediebransjen" er selskaper som AOL Time Warner , Walt Disney, Viacom, Vivendi Universal og Bertelsmann - ingen smågutter med andre ord.

Ashley Steel argumenterer imidlertid med at piratene alltid vil eksistere. Et nytt steg innen kryptering betyr bare at det vil ta et par dager ekstra for hackeren å knekke koden og lage digitale kopier av materialet, mener KPMG-partneren. Hun viser til at videoindustrien for 20 år siden opplevde det samme problemet. Medieselskapene fant imidlertid måter å tjene penger på sitt videosalg, selv om piratene også var der.

- Å finne frem til en god forretningsmodell er også utfordringen nå. Men selskapene må begynne med å verdsette sitt eget digitale innhold. Man må selge det aktivt, ellers får piratene spille alene på banen og da har i hvert fall ikke bransjen noen mulighet til å vinne, mener hun og viser til at studien viser at bare 43 prosent av de store medieselskapene gjør sitt eget innhold tilgjengelig i digital form. Over halvparten av bransjen sørger med andre ord for å gi piratene monopol på å tilby digital-utgaver av det innhold medieselskapene har betalt dyrt for å produsere.

Vil du lese mer om undersøkelsen - gå til KPMGs egne nettsider.

Til toppen