Kraftig annonsevekst på norske nettsteder

Annonseomsetningen til norske nettsteder fortsatte sin kraftige vekst i første kvartal.

Ifølge NettForums annonsestatistikk for Internett første kvartal 2004, gikk annonseomsetningen på Internett samlet opp med 35 prosent i forhold til samme kvartal for ett år siden.

Samlet annonseomsetning hittil i år er på 149,3 millioner, som er en tilvekst på 38,5 millioner kroner i forhold til samme periode i fjor.

For merkevareannonseringen er økningen i mars 36 prosent i forhold til mars i fjor. I sum etter årets tre første måneder er veksten 33 prosent. Det innebærer en nettoomsetning for merkevareannonser på 100 millioner kroner i første kvartal mot 75 millioner kroner i samme kvartal 2003.

Salgs- og markedssjef Bengt Berglund i Dagbladet.no leder NettForums annonsegruppe. Han anbefaler flere annonsører å gjøre som Toro og prioritere nettannonsering framfor tv.

– Velg nett fremfor tv. Med en god nettkampanje fikk Toro bred og rask dekning og dermed sterk kjennskap til en svært kostnadseffektiv pris. Kampanjen nådde enkelte dager 1,6 millioner nettbrukere. På tv ville halve annonsebudsjettet vært brukt opp til å produsere materiell før en eneste seer kunne zappet forbi kampanjen.

For rubrikkene bil, eiendom og stilling ledig er veksten i norsk internettannonsering meget sterk. For eiendom var veksten i første kvartal 70 prosent, bil og motor hadde en økning på 56 prosent mens stilling ledig viser en økning på 29 prosent.

– Dette er svært gledelig, men ikke overraskende, sier Berglund. Han mener veksten vil fortsette i hele 2004.

Til toppen