Kraftig forbedret AutoRoute Express

I versjon "2000" er Microsofts veikartverk for Europa kraftig forbedret, og kan blant annet brukes sammen med GPS (geografisk posisjoneringssystem). Men fortsatt er det underlige veivalg og andre mangler.

AutoRoute Express 2000 Europe er ment å være et supplement til vanlig kartverk ved bilturer i 45 land i Europa. Hvis du kjører rundt med en bærbar PC koplet til et GPS-apparat, skal kartet på skjermen vise ikke bare den ruta du ønsker å kjøre, men også den du følger i praksis. Siden mange bykart er svært detaljerte, kan denne egenskapen være svært nyttig. Jeg har dessverre ikke fått prøvd den.

Vakre og detaljerte kart, men litt tilfeldige stedsnavn - hvorfor Toåsen i stedet for Nesodden? Den grønne prikkede linjen er starten på ruta fra Kalbakken i Oslo til Norefjell.

Ellers brukes denne oppdateringen på samme måte som de tidligere utgavene. Kartverk, stedsnavn og andre opplysninger er så omfattende at programmet må kjøres med CD-en inne, og dessverre for Mac-folket kreves Windows. Du velger start og ankomst og eventuelle stopp på veien. Du innstiller foretrukne hastigheter avhengig av veitype, taster inn bensinpris og gjennomsnittsforbruk. Programmet stiller opp kjøreinstrukser i en tabell, beregner kjørelengder, antatt tid og bensinforbruk, og viser ruten på et kart. Du kan innstille hva slags veier du foretrekker å kjøre på, og slik sammenlikne korteste eller raskeste rute med den du foretrekker, for eksempel hvis du helst vil holde deg til motorveier og unngå ferjer. Grensesnittet er forbedret, og lett å forholde seg til.

Kartene er kraftig forbedret, ikke bare i utseende og lesbarhet, men også i antall steder. Jeg prøvde med en rute fra Kalbakken i Oslo til Norefjell. Begge stedsnavnene kom fram. Rutevalget ble derimot noe underlig. I stedet for å ta av ved Noresund for å komme til Norefjell, ble jeg ført rundt hele Krøderen. Det tyder på at det lønner seg å ha et vanlig kartverk ved siden av, og kontrollere ruta nøye.

En viktig egenskap ved AutoRoute Express 2000, er de mange tilleggsopplysningene. Du kan slå opp på sted, klikke med høyre musknapp på et kart, og få tilgang til mye informasjon, fra folkemusikk-eksempler til nettadresser. Igjen må det advares mot mangelfulle opplysninger. Det var for eksempel ikke knyttet noe nettsted til Norefjell, selv om nettstedet Skiinfo har egne sider med utfyllende opplysninger om dette vintersportstedet.

Det er ganske morsomt å prøve seg fram med AutoRoute Express, og programmet gjør det langt mer underholdende enn ellers å planlegge bilturer og byferier i andre land. Det at programmet ikke er så gjennomarbeidet som det lover, gjør at du bør betrakte det som en del av dine samlede forberedelser, og ikke stole på det hundre prosent.

Jeg opplevde installasjonen av programmet som en prøvelse. PC-en min er to år gammel, og jeg er ikke så nøye med å oppgradere verktøy som jeg synes fungerer tilfredsstillende. Derfor var det sjokkartet å oppdage at AutoRoute Express 2000 ikke bare krever Internet Explorer, men også versjon 4.01. 4.0 godtas ikke. Med et 28,2 kbps modem tar det én time og 53 minutter å oppgradere fra 4.0 til 4.01 fra Internett, og jeg misunner ikke den som må gjennom en slik prøvelse. Det var ille nok med fast 256 kbps forbindelse, særlig når prosessen et par ganger virket som det hadde gått helt i stå. Hendig nok for Microsoft - og for teleleverandøren - er ikke Internet Explorer 4.01 oppgitt som systemkrav på emballasjen. Det får du først beskjed om når CD-en er i maskinen.

Til toppen