Google kom i går med en ny utgave av det som nok både er verdens beste og dyreste Chromebook. (Foto: Google)

Google Pixel

Kraftig forbedret Pixel

Men Googles nye Chromebook er fortsatt svært kostbar.

Google lanserte i går en ny utgave av selskapets Pixel-produkt, en svært eksklusiv og kostbar utgave av de ellers ganske billige Chromebook-maskinene. Selv om prisen på den nye grunnutgaven har blitt redusert fra 1299 til 999 dollar, samtidig som at maskinen har blitt kraftig forbedret, er det mange som spør seg om den er verdt prisen. Ikke på grunn av maskinvaren, men på grunn av begrensningene i operativsystemet, altså Chrome OS.

«Hero»

En rekke amerikanske IT-redaksjoner har allerede fått teste den nye maskinen, blant annet TechCrunch og Recode. Sistnevnte skriver at Google aldri har brydd seg om hvorvidt noen har råd til å betale så mye for en slik maskin, fordi Pixel er et «hero»-produkt som viser fram ny teknologi. Den kan kanskje sammenlignes med konseptmodellene man ser på bilutstillinger, bortsett fra at denne kan kjøpes.

TechCrunch skriver at selv om mye er uendret fra den første utgaven av Pixel til den nye, så har Google behold det beste fra originalen og forbedret alle ankepunktene, ikke minst batteritiden.

For batteritiden skal være klart forbedret. Google lover opptil 12 timers batteritid, men det forutsetter at alle sparetiltak er aktivert. Den forrige hadde 5 timers batteritid. 15 minutter ladetid skal gi to timers brukstid, og batteriet skal bli fulladet på drøy 90 minutter. Recode har testet dette. Riktignok greide journalisten bare å får 90 minutters ekstra batteritid etter 15 minutter med ladning. Med relativt reell bruk av enheten, med blant annet konstant full lysstyrke på skjermen, kontinuerlig avspilling av musikk, synkronisering av e-post og med WLAN-radioen på, så holdt den i åtte timer.

USB Type-C

I likhet med Apples nye MacBook, lades den nye Pixel-utgaven via et USB Type-C-grensesnitt. Men i motsetningen til MacBook, har Pixel to slike kontakter, én på hver side, slik at man også kan koble til en ekstern skjerm, uten å måtte bruke annet enn en relativt enkel overgang til DisplayPort eller HDMI, samtidig som at maskinen lades. Utvalget av skjermer som støtter USB Type-C direkte er så langt i beste fall begrenset. Google oppgir samtidig at USB Type-C-grensesnittet kan ventes i mange Chromebooks og Android-mobiler i nær framtid. Pixel har forøvrig også to vanlige USB 3.0-kontakter. Den 12,85 tommer store berøringsskjermen med bredde:høyde-forholdet 3:2, har en oppløsning på 2560 x 1700 piksler. Maskinen veier omtrent 1,5 kilogram og er 15,3 millimeter tykk. Den forrige Pixel-utgaven kom aldri i offisielt salg i Norge. Om den nye vil gjøre det, er uvisst.

– Jeg har dessverre ikke noen planer å dele rundt salg i Norge p.t., sier Harald Skårn, produktmarkedssjef i Google Norge, til digi.no i dag. Men kanskje den kommer i salg i den nye, fysiske Google-butikken i London.

«Ludicrous Speed»

Google tilbyr to utgave av den nye Pixel-maskinen. Den til 999 dollar er basert på en Intel femtegenerasjons Core i5-prosessor. Den ledsages av 8 gigabyte med RAM og 32 gigabyte med flashlager. Inkludert er også fri tilgang til én terabyte lagringsplass i nettskyen i tre år. For samme pris som den originale utgaven, altså 1299 dollar, får man i stedet med en Core i7-prosesser, 16 gigabyte med RAM og 64 gigabyte med intern lagringsplass. Denne modellen kalles for LS, som skal stå for «Ludicrous Speed». Ifølge TechCrunch innrømmer Google at denne modellen nok er skikkelig «overkill» med tanke det som er typiske bruksområder for disse maskinene, altså primært kjøring av webbaserte applikasjoner. Det finnes en del Android-applikasjoner som også kan kjøres i Chrome OS, og utvalget av Chrome-applikasjoner som fungerer uten kontinuerlig nettilgang, har også blitt ganske omfattende. Dette gjelder ikke minst Googles egne applikasjoner, som Gmail, Docs og lignende. Men fortsatt er nok behovet for nettilgang noe større enn det er ved en vanlig pc.

Skoler

Selv om Microsoft anså Chromebooks som en så stor trussel at selskapet måtte lage en egen PR-kampanje mot konseptet, så utgjør salget av Chromebooks bare en dråpe i havet, sammenlignet med salget av tradisjonelle pc-er. Dette til tross for at Chromebook-modeller har vært blant de absolutt mest solgte, bærbare pc-ene hos Amazon i svært lang tid – noe de ikke lenger er.

Men i det analyseselskapet NPD omtaler som «business-to-business»-kanalen i USA, hvor det i fjor ble omsatt pc-er for 10,7 milliarder dollar i fjor, økte leveransene av Chromebooks med 125 prosent i fjor. NPD oppgir dessverre ikke andre for Chromebook-salget i B2B-kanalen enn at 42 prosent av leveransene skjedde i perioden juni til august, altså før skolestart. Mange skoler, spesielt i USA, har tatt i bruk Chromebooks, kanskje særlig fordi de anses som enkle å administrere og vedlikeholde.

Til toppen