Kraftig kundevekst i NetCom

Mens Telenor Mobil har stagnert, skaffer NetCom-sjef Barbara Thoralfsson seg stadig nye kunder i Norge.

NetCom økte sitt driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) til 646 millioner svenske kroner i første kvartal, mot 422 millioner svenske kroner i samme kvartal i fjor. Etter avskrivninger ble driftsresultatet 81 milioner, mot minus 74 millioner i tilsvarende periode året før.

Det viser tallene som moderselskapet Telia Sonera la frem torsdag morgen.

NetComs eksterne omsetning økte fra knappe 1,17 milliarder kroner i første kvartal i fjor til nesten halvannen milliarder kroner i samme periode i år.

Antallet mobilkunder økte med 63.000 til totalt 1.151.000. Til sammenlikning økte Telenor Mobils kundeportefølje marginalt - opp fra 2.314.000 kunder til 2.342.000.

Storebror Telenor Mobil økte driftsresultatet etter avskrivninger fra 718 til 790 millioner norske kroner, og selskapets eksterne driftsinntekter økte fra 2,25 milliarder til 2,3 milliarder kroner.

Den gjennomsnittlige NetCom-kunden legger igjen 353 norske kroner hos operatøren, mens Telenor Mobil har en såkalt ARPU (gjennomsnittlig inntekt per kunde per måned) på 330 kroner.

NetComs eier, nyfusjonerte Telia Sonera, la i dag også frem et resultat for første kvartal som lå godt over markedets forventninger: Selskapet fikk et resultat før skatt på 2,68 milliarder kroner etter det innbringende salget av kabel-TV-selskapet Comhem.

Analytikerne hadde ventet et resultat på 1.973 millioner svenske kroner, skriver digi.nos søsterpublikasjon iMarkedet.

Telia Sonera omsatte for 20,3 milliarder svenske kroner i kvartalet, på linje med forventningene, mot 19,6 milliarder kroner i samme periode året før.

Til toppen