Kraftig løft for Dell i bedriftsmarkedet

Aksjen løfter seg etter et sjeldent godt kvartal, men forbrukerne vender ryggen til.

Dell har levert sine tall for regnskapsårets tredje kvartal, som ble avsluttet 29. oktober. Selskapet er det andre av de store IT-aktørene med tall som omfatter oktober. I motsetning til Cisco, gir Dells prestasjoner næring til optimistene.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 19 prosent til 15,4 milliarder dollar.

Driftsresultat for finanskostnader økte med 77 prosent til 1,02 milliarder dollar. Nettoresultatet etter skatt ble mer enn doblet, fra 337 millioner dollar til 822 millioner dollar. Bruttomarginen er økt fra 17,3 prosent til 19,5 prosent. I andre kvartal var bruttomarginen 16,6 prosent.

At nettoresultatet øker så mye mer enn driftsresultatet, skyldes at Dell fikk 72 millioner dollar fra 3Par, fordi 3Par brøt avtalen om å selge seg til Dell og valgte et langt høyere bud fra HP i stedet (se HP seiret i budkrigen om 3Par).

Den største framgangen kommer innen tjenester, der Dell økte omsetningen med 55 prosent til 1,92 milliarder dollar. Fjorårets tall på 1,23 milliarder dollar omfatter Perot Systems, som formelt ble innlemmet i Dell først fra 3. november i fjor.

Ellers økte server- og nettverkomsetningen med 20 prosent til 1,84 milliarder dollar, lagring med 7 prosent til 543 millioner dollar, programvare og periferiutstyr med 8 prosent til 2,58 milliarder dollar, bærbare pc-er og annet mobilt utstyr med 16 prosent til 4,86 milliarder dollar (altså den suverent største kategorien, med 32 prosent av Dells samlede omsetning), og stasjonere pc-er med 21 prosent til 3,65 milliarder dollar (rundt dobbelt så mye som Dells omsetning av servere).

Omsetningen til storbedrifter økte med 27 prosent til 4,33 milliarder dollar, til offentlig sektor med 20 prosent til 4,44 milliarder dollar, og til små og mellomstore bedrifter med 24 prosent til 3,67 milliarder dollar.

Omsetningen til forbrukermarkedet økte med beskjedne 4 prosent til 2,96 milliarder dollar.

I tredje kvartal i fjor sto forbrukermarkedet for 22 prosent av Dells omsetning. I år er andelen redusert til 19 prosent. Denne delen av Dells virksomhet har et driftsresultat på null. Den tjeneste 10 millioner dollar i tredje kvartal i fjor, og tapte 21 millioner dollar i andre kvartal i år.

Dell har tidligere framhevet framgang i forbrukermarkedet som en viktig del av snuoperasjonen siden gründer Michael Dell tok over som toppsjef i januar 2007. Det ser ikke ut til å ha slått til. Interessen for selskapets alternativer til Apples populære iPhone og iPad er laber, og tirsdag kveld ble det kjent at Dell legger ned mobildivisjonen.

Under tallpresentasjon argumenterte toppsjef Michael Dell og finansdirektør Brian Gladden for at bedringen i omsetningsnivå og lønnsomhet er varige, og spådde at inneværende kvartal vil bli bedre enn ventet. De advarte mot svakheter i Europa og på forbrukermarkedet, men avviste ellers at IT-markedet preges av redusert investeringsvilje i privat og offentlig sektor.

Forventningen om gode tall sendte Dell-aksjen opp 2,4 prosent i børsens åpningstid. Da tallene ble kjent, økte kursen med ytterligere 4,6 prosent.

Til toppen