Kraftig nedtur for Nokia

Nokia-sjef Jorma Ollila gikk på den smellen som markedsaktørene fryktet, og aksjen raser nedover.

Nokia gikk på den smellen mange markedsaktører fryktet i andre kvartal. Mobilgiganten leverer enda svakere resultater enn markedsaktørene fryktet. Utsiktene for neste kvartal er svakere enn tidligere forespeilet. Nokia sank mer enn ti prosent rett etter at tallene ble presentert.

Det er Nokias kjernevirksomhet som er hardest rammet: Inntektene fra salg av mobiltelefoner sank med hele 15 prosent i andre kvartal. Inntektene fra mobiltelefoner sank fra 4,989 milliarder euro til 4,251 milliarder euro i andre kvartal i år. Driftsmarginen for mobilvirksomheten sank fra 29 til 25 prosent.

Dette skjer til tross for en kraftig økning i salg av telefoner. Antall solgte mobiltelefoner fra Nokia økte med 19 prosent i andre kvartal i forhold til samme periode i fjor. Nokia solgte totalt 44,7 millioner telefoner i andre kvartal.

Det er økt prispress driver inntektene til Nokia nedover. Nokia klarer heller ikke å kapre like mange nye kunder som konkurrentene Motorola, Samsung og Sony Ericsson.

Ifølge Nokia selv gir det selskapet en markedsandel på 35 prosent i andre kvartal. Tidligere har analysehuset Gartner anslått at Nokia i første kvartal hadde en markedsandel på under 30 prosent.

    Les også:

Nettosalget i Nokia Group endte på 6,625 milliarder euro i andre kvartal mot 6,773 milliarder euro i tilsvarende kvartal i fjor. Det er en nedgang på to prosent. Driftsinntektene falt fra 1,378 milliarder euro til 1,138 milliarder euro. Resultat før skatt endte på 1,210 milliarder euro mot 1,446 milliarder euro i fjor.

Det er enda dårligere enn ventet. Analytikerne hadde ventet en omsetning på 6,7 milliarder euro i andre kvartal.

Nokia Networks leverer imidlertid bedre resultater. Salget økte med 16 prosent, fra 1,2 milliarder euro til 1,4 milliarder euro.

Til toppen