Kraftig vekst for Blackberry-mobiler

Det skjer store omveltninger innen smartmobil-markedet.

Analyseselskapet Canalys kom denne uken med tall for smartmobilmarkedet i tredje kvartal i år. Tallene viser at salget av denne typen mobiltelefoner er i vekst, i alle fall målt i antallet enheter. Globalt var veksten på 3,9 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i 2008. Totalt ble det ifølge Canalys' prognoser solgt 41,4 millioner smartmobiler i tredje kvartal.

Veksten skjer først og fremst i Asia og Stillehavsregionen, men også til dels i Nord-Amerika. I Latin-Amerika faller derimot salget kraftig. I EMEA-området (Europa, Midtøsten og Afrika) var det i tredje kvartal en nedgang på 5,8 prosent i salget av smartmobiler, sammenlignet med samme kvartal året før.

Men ikke alle leverandører og plattformer tar del i veksten. Tvert imot. Enkelte gjør det svært mye bedre, eventuelt svært mye dårligere, enn de andre.

Nokia er fortsatt verdens største leverandør av smartmobiler og øker nå markedsandelen en smule, slik at den er nesten dobbelt så høy som andelen til Research In Motion (RIM), som klatrer fra tredje til andre plass.

Veksten til RIM er imponerende. Salget har økt med over 40 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år, mens markedsandelen har vokst med over 5 prosentpoeng.

Apples iPhone-mobiler selger fortsatt bra, mens HTC taper markedsandeler, riktignok ikke så veldig mye.

Fujitsu jager på sin side bakfra med en vekst i salget på 27,5 prosent. De øvrige leverandørenes sammenlagte markedsandeler blir derimot redusert fra 20,1 til 13,3 prosent.

Ifølge senioranalytiker i Canalys, Pete Cunningham, har etterspørselen etter Apples iPhone 3G S vært langt større enn tilgjengeligheten. Han venter fortsatt vekst for Apples mobiler, også i bedriftsmarkedet.

- I vår oktoberundersøkelse blant 600 europeiske beslutningstaker i mellomstore og store bedrifter, regner mer enn 20 prosent med at iPhone vil bli den dominerende smartmobilplattformen for å kjøre forretningsapplikasjoner i deres virksomheter innen de neste 3 til 5 årene. I Frankrike var iPhone foran Windows Mobile og RIM på dette området, sier Cunningham i en pressemelding.

Chris Jones, visepresident og analytikersjef i Canalys, sier at RIMs vekst først og fremst har skjedd i Latin-Amerika og Midtøsten, med henholdsvis 54 og 214 prosent.

Plattform

Med Nokia fortsatt på topp blant smartmobilleverandørene, kommer det ikke som noen overraskelse at Symbian fortsatt er den mest brukte av smartmobilplattformene. Markedsandelen går likevel noe ned, fra 46,6 til 46,2 prosent, i løpet av det siste året. Salget av Symbian-baserte mobiler har likevel økt med 2,8 prosent.

Med RIM som den raskest voksende smartmobilleverandøren, er det selvfølgelig helt naturlig at RIMs plattform, Blackberry, også vokser nøyaktig like mye, altså 40,8 prosent.

Det samme gjelder også for Apples iPhone.

Microsoft tilbyr derimot bare programvareplattformen, men overlater produksjonen og salget av mobiltelefonene til leverandører som HTC. Det siste året har markedsandelen til Windows Mobile blitt redusert fra 13,6 til 8,8 prosent, mens salget har gått ned med over 33 prosent. Som digi.no meldte tidligere i dag, er troen liten blant analytikere på at nye Windows Mobile 6.5 og til dels også kommende Windows Mobile 7 vil kunne snu denne trenden.

Android-plattformen, som Google står i spissen for, var ikke med i Canalys' tall for tredje kvartal i fjor, men hadde i tredje kvartal i år en markedsandel på 3,5 prosent.

Salget av de øvrige smartmobilplattformene har i perioden blitt mer enn halvert.

Canalys oppgir også at andelen av de solgte smartmobilene med berøringsskjerm nå er på 45 prosent, mot 31 prosent for et år siden. Mer enn 80 prosent av smartmobilene har nå innebygd GPS-mottaker, mens mer enn 75 prosent har støtte for WLAN.

Rachel Lashford, leder for Canalys' virksomhet i Singapore, sier i pressemeldingen at mens mye veksten i smartmobilmarkedet så langt har blitt drevet fram av avanserte modeller som Nokia N97, iPhone og BlackBerry Bold, så begynner leverandørene nå å tilby nye modeller, blant annet Nokia 5230, som er rettet mot et nytt segment, nemlig vanlige konsumenter.

- Vi tror dette vil føre til betydelig økning i salget og utbredelsen av smartmobiler i løpet av de to neste årene, sier Lashford.

    Les også:

Til toppen