Lenovos bærbare ThinkPad etterspørres stadig mer av norske bedrifter. (Bilde: Lenovo)

Kraftig vekst for Lenovo i Norge

Er tredje størst i bedriftsmarkedet for pc-er.

Mandag publiserte digi.no tall fra IDC som viste solid vekst i Norges pc-marked.

Denne statistikken skilte mellom stasjonære og bærbare, men ikke mellom bedriftsmarkedet og forbrukermarkedet. Vi har nå fått mer materiale fra IDCs anslag over pc-markedet i Norge i fjerde kvartal 2011, slik at disse to markedene kan analyseres hver for seg.

Tallene viser at det er det norske markedet for pc-er til bedrifter som vokser, og at denne veksten er virkelig solid fra fjerde kvartal 2010 til fjerde kvartal 2011: 25 prosent til 227 200 enheter.

Forbrukermarkedet faller derimot med 8 prosent til 186 600 enheter.

For ett år siden utgjorde forbrukermarkedet 53 prosent av hele det norske pc-markedet. Nå er stillingen helt omvendt: 55 prosent av alle leverte pc-er i fjerde kvartal gikk til bedrifter.

I bedriftsmarkedet vokser HP med 20 prosent, og markedsandelen faller til under 40 prosent.

Av de fem største leverandørene, er det tre som vokser mer enn markedet.

Dell beholder sin andreplass med en vekst på 43 prosent.

Lenovo tar inn på Dell med en vekst på over 50 prosent.

Apple inntar fjerdeplassen: Med en vekst på 32 prosent passerer de Acer, samtidig som avstanden opp til Lenovo har økt fra 7,5 prosentpoeng til 10 prosentpoeng.

Andre observasjoner er at Asus vokser med 54 prosent, mens etablerte Fujitsu faller med nesten 18 prosent.

Her er IDCs tall for det norske bedriftsmarkedet for pc-er i fjerde kvartal 2011:

Til toppen