Bærbare pc-er utgjør 52 prosent av Lenovos omsetning. Bildet viser en Thinkpad x220a.

Kraftig vekst for Lenovo

Verdens største pc-produsent lykkes også innen nettbrett og smartmobiler.

Mens det globale markedet for pc-er krymper, opplever den kinesiske produsenten Lenovo vedvarende vekst. I forrige kvartal ble Lenovo verdens største pc-produsent, foran HP, og i Vest-Europa, der pc-markedet falt med 20 prosent, økte Lenovo sine leveranser med 19 prosent.

    Les også:

I går offentliggjorde Lenovo sine regnskapstall for andre kvartal. De bekrefter inntrykket av et selskap i solid vekst.

Sammenliknet med andre kvartal i fjor økte omsetningen med 10 prosent til 8,79 milliarder dollar. Nettoresultatet økte med 23 prosent til 174 millioner dollar. Det er langt mer enn analytikerne hadde ventet, ifølge henholdsvis Bloomberg og Wall Street Journal.

Noe av forklaringen på Lenovos framgang er deres solide posisjon i hjemmemarkedet: 42 prosent av omsetningen skjer i Kina.

Et annet trekk ved Lenovo er at de i motsetning til Dell og HP lykkes i å selge både nettbrett og smartmobiler.

– Faktisk solgte vi flere smartmobiler og nettbrett enn [stasjonære] pc-er i dette kvartalet, sa finansdirektør Wong Wai Ming, ifølge New York Times.

Wong oppga denne fordelingen av kvartalsomsetningen: 28 prosent er stasjonære pc-er, 52 prosent er bærbare pc-er, mobile enheter (nettbrett og smartmobiler) er 14 prosent. I tillegg kommer blant annet servere.

– Vi er i full gang med å omdanne oss til et «pc-pluss selskap», sier toppsjef Yang Yuanqing.

Han tar sikte på å selge 50 millioner smartmobiler og 10 millioner nettbrett i år.

Kommentarer fra analytikere går ut på at Lenovos vedvarende vekst er enestående sammenliknet med andre asiatiske pc-leverandører, og at selskapet ikke ser ut til å rammes av at den kinesiske økonomien preges av fallende vekstrate. Det pekes videre på at Lenovo lykkes i å bedre sine marginer, også i Kina.

Til toppen