Kraftig vekst for nettreklame

Nettreklame eksploderte første halvår dette året, viser en undersøkelse fra Cowles/Simba Information. Totalt la annonsørene 217 millioner dollar i nettet første halvår.

Markedet for nettreklame vokste med 58,7 prosent til 133 millioner amerikanske dollar i andre kvartal, en økning på 84 millioner fra første kvartal i år, sier Electronic Advertising & Marketplace Report (EAMR), et elektronisk nyhetsbrev fra Cowles/Simba Information.

Redaktør Matt Kinsman i EAMR spår en nedgang i omsetningen for tredjekvartal, etterfulgt av en sterk vekst i fjerde kvartal, da markedsførerne har sin innspurt.

Søkemotorer er fortsatt de mest populære reklamekanalene på Internett, etterfulgt av teknologinyheter og almenne nyheter.

- Til tross for at flere etterlyser mer målrettet reklame, vil søkemotorene beholde sin posisjon fordi de har merkenavn som er velkjente både hos annonsører og nettbrukere, og de har et stort publikum, noe få andre nettsteder har foreløpig. Teknologinyheter vil også beholde sin posisjon fordi deres innhold og målgrupper er mest kompatible med nettet, sa Kinsman, som likevel spår sterk vekst også for almenne nyheter og nettsteder rettet mot forbrukere.

Til toppen