Barneskoler er blant virksomhetene som i økende grad tar i bruk Chromebooks. Relativt lav pris og enkel administrasjon skal være blant årsakene. (Foto: Google)

Kraftig vekst i Chromebook-salget

Barneskoler er blant de viktigste kundene.

ABI Research kom i går med en rapport om leveransene av lette, bærbare datamaskiner i andre kvartal. I en pressemelding om rapporten er det først og fremst utviklingen i leveransene av Chrome OS-baserte enheter, kjent som Chromebooks, som omtales.

Analyseselskapet skriver at leveransene av Chromebook har økt med 67 prosent fra første til andre kvartal, og at det ligger an til en dobling i leveransene fra 2013 til 2014.

Acer var ifølge ABI Research den ledende leverandøren av Chromebooks med en markedsandel på 37 prosent. Sammen med Samsung og HP sto selskapet for 74 prosent av leveransene i første halvår.

Analyseselskapet mener at Chromebook-etterspørselen i forbrukermarkedet i begynnelsen ble preget av uklarhet om hvilket behov slike enheter dekker.

– Forbrukere er sultne på et produkt som er kostnadseffektivt, men som også tilbyr allsidigheten til en laptop, sier analytiker Stephanie Van Vactor i pressemeldingen.

– Veksten i Chromebook-markedet demonstrerer en nisje som øker fotfestet blant forbrukere.

Det er likevel vertikale markeder som barneskoler hvor den største veksten skjer. I Sverige satser i første rekke i Malmö, hvor et pilotprosjekt med 400 maskiner nå kan blir gradvis utvidet til flere tusen maskiner, ifølge ComputerSweden. Reduserte utgifter er en sentral årsak til satsingen. Datainspektionen i Sverige har vært kritisk til ordningen, men skoleledelsen til Malmö mener at en ny avtale med Google oppfyller kravene fra det svenske datatilsynet.

ABI Research skriver videre at i vekstmarkeder som Asia, Stillehavsområdet og Øst-Europa selges 75 prosent av de Chrome OS-baserte maskinene til bedrifter. Det største markedet er likevel Nord-Amerika, som anslås å ville stå for 78 prosent av det totale Chromebook-markedet. Det er dog ventet at regioner som Vest-Europa stå for en økt andel av salget i de kommende fem årene

ABI Research er dog usikre på om Chromebooks er et varig fenomen.

– Chromebooks kan være et midlertidig trend tilsvarende netbooks, men formfaktor-design og lav prislapp oppnår betydelig interesse som kan være en mer langvarig trend. Chromebooks kan få en større del av markedet enn opprinnelig ventet, spesielt ettersom flere leverandører hopper ombord og salget fortsetter å vokse, sier Van Vactor.

    Les også:

Til toppen