Kraftig vekst i flatskjermer

Nordmenn ligger et hestehode foran svenskene på innkjøp av flatskjerm, viser salgstall fra Elkjøp.

Omsetning av forbrukerelektronikk fortsetter å øke, viser ferske tall fra Elektro- og elektronikk (EE) bransjen.

Hos Elkjøp er dette merkbart på salget av TV-apparater med flatskjerm, skriver selskapet i en pressemelding.

Flatskjerm utgjør nå 35 prosent av TV-salget. Og nordmennene ligger langt foran svenskene i kjøp av flatskjerm.

Massemarkedet har akkurat begynt å kjøpe flat-TV. I februar var salget av flatskjerm-TV for første gang større i volum enn tradisjonelle TV-apparat. I juni utgjorde flatskjerm omtrent 40 prosent av det totale TV-salget, og Norge ligger langt foran Sverige og Finland.

I Norge kjøper én av tre flatskjerm, mot vel én av fire svensker og i underkant av én av fire finner. Danskene leder. Der var over 40 prosent av TV-apparatene som ble solgt i mai flatskjerm-TV.

32-tommer (LCD) er det apparatet som har den største salgsveksten. Dette er en størrelse som passer en alminnelig stue, mener Elkjøp.

Halvparten av de som nå kjøper flatskjerm, kjøper for å ha TV-apparatet på bordstativ. Produsentene leverer i økende grad bordstativ til flatskjerm-TV-er helt opp i 42 - 50 tommer.

En god flatskjerms-TV på 32" koster i dag omtrent det samme som en topp widescreen 32 tommers rør-TV kostet for noen få år siden, hevder Elkjøp.

Til toppen