Kraftig vekst i netthandelen i Norge

Nordmenn er i dag Nordens ivrigste e-handlere målt i forhold til befolkning, og veksten fortsetter.

Det er fortsatt uklart hvor mange nettbutikker som finnes i Norge. Usikre betalingsrutiner og behovet for innføring av terminaler og kortavtaler med bankene, kan være en av grunnene til at firmaer vegrer seg for å starte handel over nett.

Teller er Norges største kortinnløser, og har ansvar for Visa- og MasterCard-kort. Ifølge informasjonssjef Thomas Midteide i Teller har kortinnløserselskapet i dag avtale med 1100 norske nettbutikker.

Men dette må likevel betegnes som lite når Teller totalt sett har avtale med 60 000 fysiske butikker.

– Norske Visa-kort i våre systemer har handlet på nett for over 5,5 milliarder kroner frem til 1. september, forteller Midteide til digi.no.

Totalt endte omsetningen i fjor på 6 milliarder hos Teller, og omsetningen er nesten nå allerede på samme nivå selv om det er tre måneder igjen.

Det er derfor grunn til å tro at netthandelen i år kan nå nye store høyder, for det er nettopp i desembermåned storhandelen kommer.

Omsetningen med Visa-kort i Norge var nærmere 400 milliarder kroner i 2005. Netthandelen sto for rundt syv milliarder av disse.

Også Euroconex og Nordea har varslet en aggressiv tilnærming på netthandel, og antall kunder hos trolig nå rundet 400.

Totalt kan det i dag være rundt 1500 nettbutikker i Norge i dag knyttet til de tre forskjellige kortinnløserselskapene.

Assisterende banksjef Erik Johansen i Nordea uttalte til digi.no i januar at banken da kjørte en pilottest mot en håndfull nettbutikker. Johansen håper at antall nettbutikker innen året kan øke til et tredoblet siffer.

– Hvorvidt vi snakker om 100 eller 899 nettbutikker er uvisst, men at det er et stort vekstpotensial er det ingen tvil om, uttalte Johansen til digi.no.

Kortbruk er uansett en lønnsom forretning for kortinnløserselskapene som kan tjene mellom 2 til 5 prosent av det butikkene omsetter.

Det er spesielt netthandel av reiser, klær, sko, mat og andre forbrukerartikler og salg mot Europa for øvrig som forventes å vokse framover.

Nordmenn er i dag Nordens mest ivrige kortbrukere målt i forhold til befolkning.

Til toppen