Kraftig vekst i prisguider på nett

Jakten etter laveste pris betaler seg, både for kundene og de stadig fler som lager tjenestene.

Prissammenlikningstjenesten Kelkoo har måttet gå en svært lang vei. Tidligere var det et selskap i Norge som het Zoom, som siden skiftet navn til Zoomit og skulle erobre verden. Så ble det kjøpt opp av Kelkoo, som også skulle erobre verden. Men resultatene uteble.

Etter hvert ble selskapet kjøpt opp av Yahoo, og nå har det blitt butikk av det også. Selskapet økte i fjor omsetningen med 30 prosent, fra 14,2 til 20,1 millioner i 2004, melder Finansavisen. Det ga et driftsresultat på 3,6 millioner, opp fra 1,4 millioner året før.

Tore Slettemoen i Kelkoo Norge mener fremgangen skyldes at usikkerheten rundt e-handel nå forsvinner. Det er flere aktører som selger på nett, og dermed større behov for prisagenter.

Kelkoo er langt fra alene i dette markedet. Dinpris.no hadde sitt første driftsår i 2004, og fikk en omsetning på 2,2 millioner. Dette er også en tjeneste som prøver å favne om de fleste typer forbrukervarer.

Eniro og Findexa meldte også at de ville være med på dette spillet ved starten av året.

I tillegg finnes det flere spesialister, særlig innen IT. Google har også sin betatjeneste Froogle, men de har ikke en norsk versjon.

Hardware.no ble i år kjøpt opp av Orkla, til en pris som ikke er offentliggjort. Men ryktene skal ha det til at det er snakk om noen titalls millioner. Hardware er i motsetning til Kelkoo med på TNS Gallups målinger, og hadde ved siste offentlige måling 88.000 unike brukere på en uke.

Konkurrentene til Kelkoo satser generelt på å få inn flest mulig butikker i sine prislister, mens Kelkoo tar betalt for oppføringer og visninger. Dermed har for eksempel Hardware 16 butikker som selger iPod Photo med 60 GB harddisk, mens Kelkoo bare har tre.

Flere andre pristjenester er også under oppbygging innen IT.

Til toppen