(Bilde: Tandberg)

Kraftig vekst i Tandberg

Videokonferanser selger godt i krisetider.

Den norske, New York-noterte leverandøren av videokonferanser, Tandberg, leverte i går kveld tall for fjerde kvartal.

Sammenliknet med samme kvartal i 2007 økte omsetningen med 17 prosent til 225,5 millioner dollar, mens resultatet etter skatt økte med 45 prosent til 46,8 millioner dollar. Driftsresultatet økte med 18 prosent til 52,8 millioner dollar.

Tallene for hele året 2008 viser at omsetningen økte med 28 prosent fra 2007 til 808,8 millioner dollar. Driftsresultatet økte med 21 prosent til 176,7 millioner dollar, mens resultatet etter skatt økte med 37 prosent til 140,8 millioner dollar.

Administrerende direktør Fredrik Halvorsen sier at fjerde kvartal var en fin avslutning på et sterkt år.

– Utfordrende økonomiske tider krever at man bryter med gammel praksis. Bedrifter tvinges til å redusere reisevirksomheten, og begrense møter med partnere, kundetilstelninger og samlinger for ansatte. Samtidig er effektivt samarbeid og sterkere bånd til kundene enda mer kritiske i vanskelige tider. Det gjør at kommunikasjon må prioriteres over alt annet. Teletilstedeværelse og videokonferanser dekker disse kommunikasjonsbehovene på effektivt vis. På lang sikt peker det på at den økonomiske nedgangen vil øke bruken av video, sier Halvorsen.

    Les også:

Til toppen