Kraftig vekst innen beslutningsstøtte

Konsolideringen i 2007 bidrar til at bransjen trosser krisen.

Analyseselskapet Gartner har utgitt en rapport, Market Share: Business Intelligence, Analytics and Performance Management Software, Worldwide 2008, om utviklingen av det globale markedet for alt som har med beslutningsstøtte og forretningsanalyse å gjøre.

Gartner deler dette markedet i to segmenter, henholdsvis plattformer og applikasjoner. Det samlede markedet vokste med 21,7 prosent, til 8,8 milliarder dollar. Applikasjoner vokste med 24,3 prosent til 3,1 milliarder dollar, mens plattformer vokste med 20,4 prosent til 5,7 milliarder dollar.

Ifølge rapporten har den store konsolideringen innen dette markedet i 2007 bidratt til vekst, trass i at produktporteføljer er omorganisert og overlappende produkter eliminert, etter at SAP kjøpte Business Objects, IBM kjøpte Cognos, og Oracle kjøpte Hyperion.

De store aktørene har vunnet fram overfor eksisterende kunder med et budskap om at bedre systemer for beslutningsstøtte og forretningsanalyse er en forutsetning for å komme forholdsvis helskinnet gjennom den pågående økonomiske krisen.

Gartner tviler på at den store vekstraten vil opprettholdes i år. De mener å ha konstatert redusert vekst de første månedene i 2009, og de mener at mye av veksten i 2008 skyldes at store selskaper har utnyttet eksisterende kundeforhold til å selge de mest opplagte av de oppkjøpte aktørenes produkter.

Definisjonen av hva som inngår i begrepet «Business Intelligence Platform» er endret fra i fjor, slik at man ikke kan sammenlikne årets rapport med fjorårets, som er beskrevet i denne fritt tilgjengelige pressemeldingen. Her het det at plattformmarkedet for beslutningsstøtte økte med 13,1 prosent fra 2006 til 2007.

    Les også:

Til toppen