Kraftig vekst og et lite overskudd i Opera

Opera klarer seg godt i kampen om nettleser-markedet på både mobiler og PC-er.

Det norske programvareselskapet Opera konkurrerer i et tøft marked. På den ene siden har de programvaregiganten Microsoft som leverer sin nettleser Internett Explorer forhåndsinstallert på samtlige Windows-maskiner, og på den andre siden har de åpen kildekode-alternativet Firefox.

Allikevel klarer selskapet å tjene penger på sin nettleser. De fokuserer hovedsaklig mot mobile enheter, et område der det stilles mye større krav til effektiv utnyttelse av begrensede prosessorer, begrensede mengder minne og små skjermer.

Selskapet har hele tiden hatt klokketro på at dette segmentet vil ta av, og nå viser omsetningsveksten at det kan være i ferd med å skje.

Omsetningen endte på 75,3 millioner kroner, en fremgang på hele 44 prosent fra 52,2 millioner i fjorårets andre kvartal. Overskuddet endte på 2,5 millioner kroner, en marginal økning fra 2,2 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Inntektene fra det Opera kaller internett-enheter, det vil si mobiler og andre nettverkskoblede enheter som ikke er PC-er, sto for mesteparten av omsetningen. Det utgjorde 59,7 millioner kroner.

Selv om Opera gir bort sin nettleser uten å vise annonser, er det penger å hente i det PC-baserte nettlesermarkedet. I årets andre kvartal dro selskapet inn 15,6 millioner kroner på dette området, en fremgang på hele 165 prosent fra 5,9 millioner for et år siden.

Til toppen