Kraftige overdrivelser fra Steve Jobs

Applesjefen treffer ikke blinken i sin omtale av Android-fragmenteringen.

Apple-sjef Steve Jobs hamret denne uken løs på Googles Android-plattform i forbindelse med presentasjonen av Apples kvartalsresultater.

Blant annet sa han at Android er veldig fragmentert og at dette er et stort problem for utviklerne. Et lydopptak av talen er tilgjengelig på ITavisen.no.

Jobs viste til et blogginnlegg skrevet TweetDeck-teamet, som nylig lanserte en Android-versjon av den populære TweetDeck-applikasjonen.

Ifølge Jobs måtte utviklerne forholde seg til rundt hundre ulike utgaver av Android. Men dette er en sannhet med modifikasjoner. Selvfølgelig er det ofte slik at leverandører ser seg nødt til å kritisere konkurrentene når de begynner å føle seg truet, i stedet for å fokusere om egen fortreffelighet. Microsoft nylige angrep på OpenOffice.org er et annet eksempel på dette.

Ser man på den nederste av diagrammene i blogginnlegget og de tilhørende tallene som er oppgitt i teksten, ser man at av de 36 427 betatesterne som TweetDeck-teamet registrerte, så benyttet drøyt halvparten Android 2.2 (Froyo). 89,9 prosent av alle brukerne benyttet Android 2.0 eller nyere.

Regner man sammen de fem mest brukte utgavene, som alle er offisielle versjoner av Android, dekker man 98,46 prosent av de ønskede brukerne. TweetDeck støtter ikke den eldre 1.5-versjonen av Android.

Det finnes en mengde uoffisielle Android-versjoner som brukerne kan velge å installere etter å ha fått root-tilgang til mobilen, men det altså under 1,6 prosent av brukerne som benytter noe annet enn de offisielle versjonene.

Den mest brukte av de uoffisielle versjonene, VillainROM9.0.0, ble benyttet av 65 brukere.

Tallene er basert på betatestere. I slike grupper er andelen av avanserte brukere gjerne høyere enn blant brukere av lanserte produkter. Det er også sannsynlig at det er vanligere blant avanserte Android-brukere å installere en uoffisiell ROM på mobilen enn gjennomsnittet for alle Android-brukerne.

Dermed er andelen som benytter en Android-mobil med en uoffisiell Android-versjon trolig betydelig lavere enn 1,6 prosent. For mange vil antallet potensielle kunder man mister ved ikke å støtte disse versjonene, være akseptable i forhold til merarbeidet det vil være å teste hver av de uoffisielle versjonene.

Også administrerende direktør i TweetDeck, Iain Dodsworth, reagerer på Jobs' uttalelse. I et twitterinnlegg skriver han:

Did we at any point say it was a nightmare developing on Android? Errr nope, no we didn't. It wasn't.

I et senere innlegg skriver han at det det bare var to personer i selskapet som utviklet Android-versjonen av TweetDeck, noe Dodsworth mener bør bevise hvor lite problem fragmenteringen faktisk er.

Ser man på Googles egne tall, hentet fra Android Market i slutten av september, så viser de riktignok et litt annet bilde. Ifølge disse tallene er det fortsatt nærmere ti prosent som benytter Android 1.5, mens drøyt 16 prosent benytter versjon 1.6. Det betyr likevel at nesten tre av fire brukere benytter Android 2.0 eller nyere, en andel som vokser raskt.

Googles Android-sjef, Andy Rubin, sa nylig at det ikke er noen fordel for verken mobilleverandører eller brukere å velge noe annet enn den nyeste versjonen, altså 2.2 som ble sluppet i mai. At noen fortsatt gjøre dette, er derfor ganske uforståelig. Men Rubin kan vanskelig tolkes annerledes enn at brukerne bør unngå å kjøpe en Android-mobil med en gammel utgave av operativsystemet.

De reelle tallene er nok en mellomting av det som går fram av de to oversiktene. Android utgis nå med en takt på cirka to utgaver i året – dobbelt så hyppig som iOS. Det betyr at det til enhver tid er et antall versjoner av Android som utviklerne må forholde seg til – men tallet er for tiden tre (1.6, 2.1 og 2.2), ikke over hundre.

For utviklere av nye Android-applikasjoner bør nok rådet være at man bruker den eldste versjonen av Android-SDK-et som tilbyr den funksjonaliteten applikasjonen trenger for å fungere som ønsket. Men det finnes også dem som anbefaler at man utvikler til den nyeste versjonen først, for så å løse problemene med de eldre versjonene så godt som mulig etter hvert.

Utviklere av Android-applikasjoner bør nok teste applikasjonene på en håndfull ulike mobiler med ulike maskinvarekonfigurasjoner og Android-versjoner, men stort sett vil man kunne gjøre som TweetDeck-teamet og «Angry Birds»-utvikleren Rovio, nemlig å gi ut en betaversjon av applikasjonen og følge opp tilbakemeldingene man får fra betatesterne.

Nå er det ikke alle forunt å få over 30 000 til å teste en ny og uferdig applikasjon til Android, men da bør man utnytte Facebook, Twitter, kontaktnett og jungeltelegrafen for alt hva det er verdt. Det er nettopp dette mange av de største programvareleverandørene stadig oftere gjør.

    Les også:

Til toppen