Per Håkon Fasting, administrerende direktør for Schibsted Telecom AS, sier til digitoday.no at partene står langt fra hverandre, men at det er "bevegelse".
- Det går sakte fremover. Men det er mest bevegelse hos NetCom, sier Fasting.
Han forteller at det per i dag er et stort sprik mellom telekom-selskapet og innholdsaktørene.
Jo Heldaas, informasjonsdirektør i Telenor Mobil, sier følgende om samtalene:
- Det er to selskap i verden som gir innholdsleverandørene best priser, det er Telenor Mobil og NetCom.
Han forteller at innholdsleverandørene på SMS-tjenester som ringetoner og ikoner får mellom 60 og 70 prosent av inntektene.
- Det er ingen som gir så gode vilkår til innholdsoperatørene som vi, sier Heldsaas.
Innholdsnett har tidligere trukket frem det japanske iMode-konseptet som et godt eksempel. Dette er en tjeneste som har revolusjonert verdens mobil-bransje, og styrt nesten alene av NTTs mobildivisjon DoCoMo .
- Det blir hevdet at innholdsleverandørene til iMode får 92 prosent av inntektene. Det er riktig, men da har man ikke regnet med at NTT DoCoMo tar kostnadene for trafikk først. Da blir kaken med ett mye mindre, sier Heldaas til digitoday.no.
- Hva vil man ha? 70 prosent av 10 kroner eller 92 prosent av 2 kroner?, spør Heldaas.
Men på tross av dette er Telenor Mobil villige til å fortsette samtalene med selskapene som representeres av Innholdsnett.
- Vi ser på dette som viktige samtaler. Det er også viktig for oss av vi blir enige om en løsning for hvordan tjenester som WAP skal prises, særlig med tanke på GPRS, sier Heldaas.
Det var ikke mulig å få tak i representanter fra NetCom.