Kreasoft skifter navn til Cerum

CRM-selskapet Kreasoft kaller seg heretter Cerum, det samme som hovedproduktet.

Kreasoft har siden 2000 levert Cerum, et web-basert kundehåndteringssystem til små- og mellomstore bedrifter. Fra 1. september 2005 heter selskapet Cerum SMB, går det fram av en pressemelding.

– Med det nye navnet ønsker vi å synliggjøre at vi er et CRM-selskap («Cerum») hvor SMB-markedet leier tilgang til vår teknologi, slik at de kan konsentrere seg om sin kjernevirksomhet, sier administrerende direktør Rolf-Ørjan Høgset i Cerum.

Hovedgrunnen for navneendringen er å forenkle kommunikasjonen, og formidle at Cerum forbedrer kundebehandlingen. Cerum vil dessuten ikke assosieres med programvarebransjen siden selskapet ikke selger noe, men leier ut en tjeneste.

Cerum viser til at analyseselskapene IDC og Gartner tror CRM-brukere flest om fem år vil foretrekke å leie tjenesten framfor å lisensiere programvare. Selskapet peker at web-basert teknologi lar kundene få tilgang til all data, uavhengig av sted og situasjon de er i, og at de slipper å investere i egne IT-ressurser.

I en e-post til digi.no skriver Høgset at Cerum og Invoicia AS går tungt inn mot bransjene telekom, eiendom og kraft, Cerum for CRM og kundepleie, Invoicia for reskontro og inkasso.

– Et av likhetstrekkene for disse bransjene er at de har store kundevolum, og store effektiviseringspotensial når det gjelder kundeservice og kommunikasjon, skriver Høgset. – Ved at vi tilbyr en standardisert og bransjetilpasset on-demand teknologi, håper vi at også mindre aktører skal ha anledning til å ta i bruk fremtidsrettet teknologi, der kundekommunikasjon flyttes fra telefon og brev, over til web, SMS og e-post. Frem til nå har inhouse-løsninger for slike tjenester vært for kostbare og vanskelige å vedlikeholde for de små aktørene.

Telekom og eiendom utgjør allerede en stor del av Cerums kundemasse. Høgset tror potensialet er enormt, og at man står foran en periode der sluttkunder vil stille stadig større krav til informasjon, dokumentasjon, service og selvbetjening.

Til toppen