Kreasoft tilbyr UD gratis IT-system

Kreasoft vil gi UD fri tilgang til en web-basert CRM-løsning for registrering av savnede i Sørøst-Asia.

Utenriksdepartementet (UD) har fått på pukkelen for mangelfull registrering eller uprofesjonell håndtering av savnede som har vært notert tilfeldig på alt fra gule lapper til Excel-ark.

Nå ønsker det Mo i Rana-baserte selskapet Kreasoft å hjelpe UD med en profesjonell registrering og informasjon over de savnede i Asia. I et brev til UD i dag tilbyr selskapet gratis tilgang til Kreasofts løsning som er en verktøykasse for CRM, kommunikasjon og administrasjon. Tilbudet om den frie databasen mot privatkundemarkedet gjelder så lenge UD ønsker å bruke tjenestene.

Løsningen gjør det mulig for politi, UD og hjelpeorganisasjoner å gå inn på web med en passordbeskyttet kode og registrere nye opplysninger til de savnede, alt fra hvor de befinner seg, informasjon om pårørerende og tips av betydning på hva folk har sett eller hørt. Informasjonskildene kobles automatisk til andre nettsteder.

Kreasoft har selv utviklet løsningen, som er såkalt CRM on demand (leie av CRM). Selskapet konkurrerer med store internasjonale aktører som Siebel, Sales Force og i Norge Superoffice.

Normalt koster det 340 kroner per bruker som har tilgang til systemet. Kreasoft tilbyr også gratis IT-support og hjelp som et ledd i bidraget til krisen i Asia.

- Vi har ikke fått noen tilbakemelding fra UD ennå, og vi vil heller ikke pushe på. Men vi håper å kunne hjelpe nå og i andre aktuelle krisesituasjoner som måtte oppstå, sier daglig leder Rolf-Ørjan Høgset til digi.no.

Ved at alt er web-basert, er hele poenget å slippe all papirflyt og å kunne skrive inn kilden kun en gang som vil være tilgjengelig for alle. Oppdragsgiver velger selv hvilke brukere som skal ha tilgang, hvor de enn er i verden. Systemet har språkstøtte som gjør det mulig for utlendinger å lese informasjonen på sitt språk og å legge inn nye tips.

Alle kontaktpersoner kan legges inn med de data som ønskes, og telefonsamtaler og dokumenter blir tilknyttet hver enkelt.

- Når det gjelder krisen som nettopp rammet innbyggerne i Asia og deres gjester, vil vi kunne registrere opplysninger både fra i Indonesia, Thailand, Sri Lanka og Norge samtidig. Sikkerheten på systemet er like bra som det nettbankene rundt om i verden bruker, hevder Høgset.

Kreasoft ble etablert i 2000 og med 15 ansatte er målet å omsette for 10 millioner kroner i år.

96 prosent av Norges bedrifter har mindre enn 20 ansatte og en total sysselsetting på 500 000.

Kreasoft er blant disse småbedriftene og har nådd langt, til tross for at verken teknologi eller prismodeller er tilrettelagt norske forhold.

- Gjennom å tilby bred funksjonalitet, fleksibilitet og en gunstig prismodell, ønsker vi å gi også småbedriftene i Norge sjansen til å konkurrere på kjempenes premisser, i allefall når det gjelder IT, sier Høgset til digi.no.

Til toppen