BEDRIFTSTEKNOLOGI

Kreativ datamaskin patentert

Et amerikansk selskap har fått patentert et paradigma for en intelligent maskin som kan gjøre menneskelig oppfinnsomhet foreldet.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
28. aug. 1997 - 18:11

Dr. Stephen Thaler har sammen med sitt firma, Imagination Engines Inc (IEI), brukt 20 år på å utvikle teorien bak "kreativitetsmaskinen", et system av neurale nettverk som Thaler hevder kan overgå menneskers kreative evner.

- Eksperimentelle utgaver av slike systemer observerer verden, skaper sine egne regler rundt den, og fortsetter så med å skape sine egne oppdagelser, oppfinnelser og kunst, forteller Thaler til MSN News.

Potensielle bruksmåter strekker seg over nesten alle former for menneskelig aktivitet. Thaler hevder at kreativitetsmaskinen eksempelvis kan brukes til å konstruere bygninger - eller tenke ut optimale strategier innen idrett og forretningsliv for den del. Han hevder til og med at maskinen kan brukes til å skape ny musikk eller å male originale mesterverk, hvor menneskelige artister samarbeider med kreativitetsmaskiner.

På samme måte som de fleste andre prosjekter innen kunstig intelligens, er idéen om kreativitetsmaskinene basert på neurale nettverk, et system med tilkoblinger som etterligner hjernens måte å arbeide på.

Ved å bruke denne overveielsesmetoden, kan datamaskinen "trenes opp" til å oppnå en stadig mer pålitelig løsning til et problem. Dette istedenfor at maskinen blir programmert til hvordan den til enhver tid skal reagere. En rekke eksperimenter som involverer neurale nettverk har allerede blitt utført innen forskning og underholdning. Milliennium Interactives spill "Creatures" framstiller digitale skapninger med enkle hjernemekanismer.

Men Thaler går enda lenger når det gjelder hva hans kunstig-intelligens maskin kan gjøre. Han hevder at det han har skapt, er på en måte bevisst med en form for egen fri vilje.

I Thalers modell er indivuduelle noder arrangert i lag, analogt til hjerneceller. Brukeren mater kontrolldata inn i et input-lag, og resultatet kommer ut i et output-lag, etter å ha passert gjennom flere mellomliggende lag som er skjulte for brukeren.

En programmerer kan fininnstille resultatet ved å justere styrken på et signals forplantning gjennom nettverket. Avhengig av styrken kan kreativitetsmaskinen sende ut alt fra nærmest tilfeldige kombinasjoner til en strukturert etterligning av de originale inndataene.

- Kunstig kreativitet og bevissthet oppstår ikke spontant ettersom maskin- og programvare blir mer komplekst og omfattende, fortsetter Thaler.

- Noe annet er kritisk nødvendig før maskiner kan ta dette siste trinnet - de krever et totalt uventet neurologisk prinsipp.

Thaler hevder at han kan oppnå dette siste trinnet ved å koble sammen to neurale nettved å bruke et fenomen han kaller "den virtuelle innmatingseffekten". Mens et neuralt nettverk settes til å dagdrømme, holder et annet "årvåkent" nettverk oppsyn med strømmen av idéer som kommer ut av det andre nettverket, for å se etter noe som virker praktisk nyttig. Dette andre nettverket virker altså som et filter for brainstorming-prosessen, og luker ut gode idéer fra de dårlige.

Thaler hevder at denne metoden blant annet gjør at maskinen kan tenke ut 11.000 fengende melodier med et inspirasjons-input på bare 10 pop-melodier.

Advanced Refractories Technology, et annet amerikansk selskap, skal tilsynelatende ha betalt for å bruke teknologien i deres utvikling av svært harde materialer og superledere for høye temperaturer.

Thaler forteller at de andre mulighetene er endeløse.

- Om fem år fra nå, kommer hver eneste datamaskinstudent til å skrive et kreativitetsprogram, blant annet for veldig jordiske oppgaver som hvordan utføre en vellykket flørt, eller å optimalisere sin garderobe, forteller han.

- Fordi konseptgenereringen resulterer fra en intern, høyhastighets dialog mellom to neurale nettverk, fjerner dette totalt behovet for en menneskelig operatør. Vi danner en autonom, kreativ agent.

Thaler håper at patentet vil gi hans vitenskapelige "gjennombrudd" mer tillit i akademiske kretser som hittil har vært noe skeptiske til det han hevder.

- Slike påstander innen kunstig intelligens bør man være like skeptiske til som overfor evighetsmaskinerm, sier Jordan Pollack, forsker ved Brandeis University i Waltham, til New Scientist.

Nå som patentet er godkjent, retter Thaler seg mot industrien, regjeringen og de akademiske miljøene for å få et verdensomspennende konsortium til å studere kreativmaskinparadigmen.

- Denne kollektive organisasjonen vil tilby en samlet rettledning til IEI, inkludert den årlige organiseringen av en kreativ maskinkonferanse som vil samle alle pågående aktiviteter innen dette ekstremt spennede og potensielt lukrative området, avslutter han.

(Kilde: MSN News)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra