Kreativt å formidle kompetanse rundt Microsoft

Bedre kunnskap om Microsoft-produkter kan tilføre norske bedrifter sårt tiltrengt kreativitet, sier WinSharp-gründerne Lasse Ruud og Torstein Thorsen.

Onsdag kunngjorde IT-kjendistrioen Shahzad Rana (han i Birkebeinerrennet, du vet), Torstein Thorsen (medgründer i Component Software) og Lasse Ruud (medgründer i Win.HLP sammen med Rana, og en av Thorsens partnere i divine Nordic) at de hadde dannet et nytt firma, WinSharp, for å vise norske bedrifter hvordan de kan gjøre bedre bruk av Microsoft-produkter de som oftest allerede har.

– Vi mener det ikke bare er rom for et nytt selskap rundt Microsoft-teknologi, sier Ruud og Thorsen i en samtale med digi.no. – Det er også sårt tiltrengt. Vi kan vise til en rekke tilfeller der bedrifter ønsker seg funksjonalitet som de tror de ikke har råd til å investere i, samtidig som det viser seg at de allerede besitter alle byggeklossene som skal til for å få til det de ønsker. Det som mangler, er kunnskap om hvordan Microsoft-produkter kan settes sammen.

Derav slagordet som WinSharp-folket har midlertidig satt som undertittel på presentasjonen de farter rundt med: "Connecting knowledge".

– Et annet viktig aspekt, er at Microsoft rir flere viktige trender som vil gi dem enda større plass i bedrifters infrastruktur enn de besitter i dag. Da blir det ekstra store gevinster å hente for dem som vet hvordan en Microsoft-basert infrastruktur skal settes sammen.

Thorsen og Ruud mener at overgangen til .Net og webtjenester er i ferd med å utløse vesentlige endringer i bedrifters tenking rundt infrastruktur, og at mange nå ser for seg at det kan være gunstig å skrote eldre applikasjoner.

– Da Windows NT kom, så vi et begynnende teknologiskifte fra Unix og Oracle. Det ble bremset av et godt begrunnet frykt for skaleringsproblemer. Med Windows 2003 Server og .Net er det ingenting å frykte lenger. Nå viser standard ytelsestester at Microsoft knuser Oracle/Unix, samtidig som de er langt rimeligere i innkjøp og drift. Alternativet er Linux, men ikke alle tør det, blant annet fordi vinningen med gratis programvare gjerne kan gå opp i spinningen med økte driftsutgifter.

Thorsen mener avtalen mellom Steria og TDC Norge (se artikkelen Steria bygger allianse med TDC Norge) gjenspeiler at denne utviklingen allerede er kommet langt.

– Hittil har telco holdt seg til Solaris. Nå mener de at .Net er OK for dem. Det viser at det i hvert fall ikke finnes holdbare teknologiske argumenter mot .Net.

Thorsen selv har mange års erfaring fra miljøer der kombinasjonen Unix og Oracle har vært betraktet som en selvfølge. Han mener denne kompetansen vil komme godt med i WinSharp.

– Microsoft er ikke så vant til å selge serverprodukter. Det er et stort hull i kommunikasjonen deres mellom de store visjonene, og de snevre teknologiorienterte produktomtalene. Når de nå skal ta skrittet fra pakkeprodukter til det de selv kaller "Solutions Value Proposition", trenger de hjelp. Dette er ikke spesielt for Norge. Microsoft-ledelsen sentralt har selv understreket behovet for en ny type partner.

Ruud og Thorsen mener kundene selv etterlyser denne nye typen partner.

– For å sjekke situasjonen på kundesiden tok vi noen ringerunder der vi spurte om hvem man anser som virkelige kilder til kompetanse på Microsoft-servere. Svarene røper stor usikkerhet. Det ble vist til selskaper som Ravenholm, Accenture og Objectware. Ingen av disse kan betegnes som virkelige Microsoft-spesialister. Ravenholm er en videreselger. Accenture og Objectware er begge universalister. Vi kommer derimot til utelukkende å satse på Microsoft og avansert kompetanse.

WinSharp ser for seg at de vil stå for en ny giv med kreativitet.

– Det er mye hengehodementalitet i bransjen nå. Det trengs noen som ser muligheter og ikke bare problemer, som kan viser konsepter i stedet for bare å reagere på anbud. Folk trenger nye ideer, men IT-bransjen holder igjen, og kreativiteten er svært begrenset, sier Thorsen.

– Situasjonen likner veldig på den vi så i 1993 da Rana og jeg stiftet Win.HLP, sier Ruud. – Selskapene tør ikke trå utenfor det som er mainstream. Det er behov for noen som kan være konseptskaper, som viser hva man kan få til med det nye. For ti år siden var det Windows. I dag er det .Net.

– Mye av vår virksomhet vil være å vise hvordan man praktisk kan lage alt det Microsoft snakker om. Vi kan teknologien, og vi vil ta et helhetsansvar for forretningsprosessene som teknologien skal underbygge.

For Thorsen og Ruud er ikke slagordene "information worker", "real time enterprise" og "mobile workforce" abstrakte framtidsvisjoner, men praktiske beskrivelser av hva som kan gjøres med dagens teknologi.

– "Information worker" bygger på Windows 2003 Server, SharePoint Portal, Exchange, Content Management Server og SQL Server. Mange, for ikke å si de fleste, nøyer seg med å bruke disse produktene halvveis. Exchange er Norges mest brukte serverprodukt. Men det kan brukes til langt mer enn bare e-post. Mange har SharePoint allerede, uten å vite om det.

De to mener "real time enterprise" fra Microsoft er noenlunde det samme som IBM mener med "business on demand".

– Det vil si at du alltid skal være à jour med alt kunden gjør, uansett hvordan kunden tar kontakte med deg eller du med kunden. Det betinger at du integrerer alle applikasjonen dine, og at du bygger en helhetlig portal. Det gjenspeiler den vanlige erfaringen, at alle som kjører et integrasjonsprosjekt ender med å kjøre et portalprosjekt, og at alle som begynner med et portalprosjekt må supplere det med et integrasjonsprosjekt. Microsoft har varslet et produkt kalt Jupiter, der Commerce Server, Transaction Server og Biztalk Server samles i ett, med påfølgende forenkling av både integrasjon og portal.

Når det gjelder "mobile workforce", er konkretiseringen like klar.

– Det dreier seg om å kombinere SmartPhone, eventuelt PocketPC, med Realtime Commerce Server og eksisterende Messenger, Exchange og så videre. Her kommer det standardløsninger for mange til mange, også med videokonferanse. Det vil ta litt tid før båndbredden er stor nok til å gjøre hensiktsmessige videokonferanser over SmartPhone, men vi har merket oss at funksjonalitet for å dele applikasjoner, kjøre presentasjoner og lagre en gigabyte med informasjon i telefonen allerede er på plass. Poenget er igjen å vite at bitene er der, og vite hvordan puslespillet skal settes sammen.

"Do more with less", sa Steve Ballmer ved lanseringen av Windows 2003 Server.

– Vi vet hvordan han kan tas på ordet. Du behøver ikke kjøpe dyre tilleggslisenser, og du behøver ikke utvikle alt selv. Microsoft-produkter rommer mye hel- og halvfabrikata, og det du ønsker deg, kan sannsynligvis oppnås med svært lite, bare du vet hvordan.

WinSharp mener de vet hvordan. Målet for omsetningen innen neste sommer er 22 millioner kroner.

Til toppen