Kreditkassa lanserer egen nettbetaling

Kreditkassen har lansert et eget, lukket system for nettbetaling. Både kunder og nettbutikk må ha konto hos banken for å bruke systemet.

Kreditkassen har inngått en samarbeidsavtale med prissammenlignings-tjenesten Kelkoo.no (tidligere Zoomit) for enklere og sikrere betaling. Kredittkassen og en rekke av butikkene som ligger under Kelkoo har koblet seg sammen slik at kunder kan betale direkte og trygt.

Flere brede allianser har hittil forsøkt å lansere sikre og enkle betalingssystemer for Internett tidligere. Kreditkassen er selv med i to av dem - selskapet støttet SET-standarden, samt gjennom Bankenes Betalingssentral med BankID. Les om BankID: To allianser vil gi deg småpengekort

Likevel har banken lansert en ny løsning alene. Kreditkassens e-betaling fungerer bare dersom både butikk og kunde har konto hos Kreditkassen og kunden bruker nettbank, understreker Kelkoo flere ganger i sin pressemelding.

e-betaling skjer som overførsel direkte fra konto til konto. K-Bank foretar deknings-kontroll før beløpet overføres. Butikken får beskjed om at betalingsprosessen er gjennomført. Ved ekspressbetaling bokføres beløpet med det samme på butikkens konto i K-Bank med valutering etter gjeldende regler. Mange av de barrierene som hittil har stått i veien for handel på Internett, blir fjernet med den direkte kontoverføringen i K-Banks "e-betaling". Løsningen er ny i Norge, men velprøvd i de andre nordiske landene gjennom Nordea.

Løsningen åpnes i slutten av mai. Ansvarlig for prosjektet i Kreditkassen, Dino Wachendorf, var ikke tilgjengelig for kommentar da digitoday.no ringte.

Til toppen